Objektivizace práce pedagogické asistentky v procesu realizace u žákyně s kombinovanou vadou na základní škole
Reflections the practice of teaching assistant working for a student with a combined defect in the integrated primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34047Identifiers
Study Information System: 78498
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Prokešová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Název práce: Objektivizace práce pedagogické asistentky v procesu realizace u žákyně s kombinovanou vadou na základní škole. Cíle práce: Reflexe v praxi pedagogické asistentky u žákyně s kombinovanou vadou, integrované na běžné základní škole. Metoda: Případová studie se týká práce pedagogické asistentky a integrace v základní škole u žákyně s kombinovanou vadou a byly provedeny dvě ankety, první ve třídě, kam dochází, jejímž cílem bylo zjistit, jak integrace žákyně s kombinovanou vadou a přítomnost asistenta pedagoga ovlivňuje žáky běžné základní školy v každodenním procesu vyučování a druhá anketa byla určena pro pedagogický sbor, jejímž cílem bude zhodnocení integrace nejen v jednotlivých předmětech, ale integrace jako takové. Výsledky: Integrovaný způsob vzdělávání nejvíce ovlivňuje rodina a její postoje. Žákům přinesla důležité životní zkušenosti, naučila je novým životním postojům, ústupkům, kompromisům, společné spolupráci, ale také pochopení a umění odmítnout. Výsledky ukazují, že přítomnost integrovaného žáka některé obohacuje a motivuje, jiné zatěžuje a unavuje a někteří pedagogové spoléhají na samostatnou práci asistenta pedagoga. Klíčová slova: Integrace, pedagogická asistence, zrakové postižení, Braillovo písmo, hendikep.
Title: Objectification of teaching assistant's job in the implementation process of a student with combined defect in primary school. Aim: Reflections on the practice of teaching assistant working for a student with a combined defect in the integrated primary school. Method: Case study refers to work of teaching assistant and integration of student with a combined defect in the primary school. Two inquiries have been carried out, first in student's class, which is aiming to find out how the integration of the pupil with a combined defect in the presence of an assistant teacher affects the other elementary school pupils in the daily process of teaching, and the second survey was intended for the teaching staff, aimed to integration's assess not only in individual subjects, but in integration as a complex. Results: The integrated way of learning affects most the family and its attitudes. The integration brought pupils important life experiences and taught them new life attitudes, concessions, compromises, team cooperation, but also an understanding and art of refusal. The results show that the presence of an integrated student in the class enriches and motivates some pupils and burdens and tires some others, and that some teachers fully rely on independent work of an assistant teacher. Key words:...