Vliv biopaliv na životní prostředí
Influence of biofuels on the environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33834Identifikátory
SIS: 80303
Kolekce
- Kvalifikační práce [19062]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Cajthaml, Tomáš
Oponent práce
Gabriel, Jiří
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Klinická a toxikologická analýza
Katedra / ústav / klinika
Katedra analytické chemie
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V současné době je patrný nárůst používání biopaliv v dopravě. Biosložky přidávané do paliv ovlivňují fyzikálně-chemické vlastnosti motorových paliv a jejich chování v případě úniku do životního prostředí. Z těchto důvodů je důležité důkladně popsat tyto změny pomocí vhodných analytických metod. V této práci byla optimalizována metoda nástřiku headspace GC/MS. Optimalizováno bylo použití lineru v injektoru VARIAN 1077, doba inkubace vzorku, teplotní gradient a objem nástřiku. Zkoumáním vlivu přídavku biosložek do motorových paliv na jejich rozpustnost ve vodě bylo prokázáno zvýšení jejich rozpustnosti. U motorové nafty se rozpustnost zvýšila o 4-20 % v závislosti na množství přidaného methyl esteru řepkového oleje. U benzínu došlo k nárůstu o 23-289 % v závislosti na množství přidaného ethanolu a methylterc-butyleteru. Testy migrace biopaliv prokázaly ve většině případů vyšší mobilitu paliv s přídavkem biosložek. U viskóznější motorové nafty se tento jev projevil po delší době než u benzínu. Vliv biosložek na přirozenou biodegradaci biopaliv nebyl prokázán. Z porovnání výsledků mezi rozdílnými typy půd vyplývá, že k rychlejší biodegradaci dochází u půd s větším množství organického uhlíku, což koresponduje s výsledky analýz fosfolipidových mastných kyselin, které prokázaly zvýšené množství...
Recently the use of biofuels has increased following new trends in traffic. Biocompounds used for such purposes have significant effect on physico-chemical characteristics of the fuels and consequently they affect the fate of the fuels in the environment. For these reasons the changes of fuel charecteristics atracted a high regard. There is also a need for a development of analytical methods useful for biofuel studies. This work is focused on the optimalization of the headspace injection method for GC/MS with special regard on the use of a liner in the injector VARIAN 1077, time of sample incubation, temperature gradient and sample volume. Using the optimized analytical method a higher solubility of fuels in water after the addition of biocompounds was measured. In case of diesel fuel the solubility increased about 4 - 20 % depending on the amount of methyl ester of rape oil used. 23 - 289 % increase to solubility was observed with petrol and similarly to the diesel fuel the solubility increase depended on the amount of ethanol and MTBE added to the fuel. Higher mobility of biofuels compared to normal untreated fuels was also observed in this work. In case of viscose diesel fuel the effect on fuel mobility was delayed in time compared to petrol. No effect of biocompounds on the natural...