Hyperlokální média v České republice
Hyperlocal media in Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33791Identifiers
Study Information System: 105454
Collections
- Kvalifikační práce [14624]
Author
Advisor
Referee
Hronová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hyperlokální média - Naše adresa - PPF Media- Futuroom - lokalita - globalizace - lokální a regionální tisk - elektronická média - obsahová analýza - případová studieKeywords (English)
hyper local media - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - locality - globalization - local and regional press - electronic media - content analysis - case studyDiplomová práce pojednává o jednom z nových trendů mediální produkce, kterému je v současnosti věnována poměrně velká pozornost. Jde o fenomén hyperlokálních médií. Teoretická základna práce spočívá v uchopení lokality jako distinktivního rysu v rámci globalizovaného světa. Operuje s pojmy časoprostorové změny, lokalizace a globalizace, člověk a místo, autorita a sociální integrita. Tyto pojmy a procesy se snaží dát do kontextu mediálních studií. Dále se snaží přiblížit, co jsou hyperlokální média, z jakého typu žurnalistiky vycházejí, jak a kde fungují, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Výzkumná část práce pak pomocí kombinace případové studie a kvantitativní obsahové analýzy studuje konkrétní český projekt hyperlokálních médií společnosti PPF. Cílem je zjistit, zda je koncept hyperlokální žurnalistiky použitelný a životaschopný v českém prostředí (a za jakých podmínek), zda má fungující obchodní model, zda dokáže zaujmout a udržet si své publikum a přinášet diametrálně odlišný obsah, než jiná dostupná média srovnatelného typu. Klíčová slova hyperlokální média - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - lokalita - globalizace - lokální a regionální tisk - elektronická média - obsahová analýza - případová studie
This thesis deals with one of the fresh trend in media production which caught attention of both scholars and laic public. It concerns phenomenon of hyper local media. Theoretical base of this work lies in appropriation of "locality"as a distinctive attribute in terms of globalization processes. It operates with such terms as spatio- temporal changes, localization, globalization, human and place, authority and social integrity trying to contextualize these terms with media studies. Further it attempts to enlighten what are hyper local media, where can we find its roots in the field of journalism, how do they work and which advantages and disadvantages they have. Research part of the thesis studies particular Czech hyper local project of PPF Investment Company combining case study and quantitative content analysis. Main intention is to find out whether the concept of hyper local journalism is sustainable in Czech media landscape (and under which conditions) and whether it has got working business model. We are also interested in its ability of capturing and keeping new audience and delivering the different content in comparison with another available and comparable media. Keywords hyper local media - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - locality - globalization - local and regional press -...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Změna vlastnických struktur českých médií na počátku 21.století - návrat do rukou domácích vlastníků
Defence status: DEFENDEDVojtová, Magdaléna (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Date of defense: 21. 6. 2017Hlavním cílem této práce bylo provedení analýzy vývoje vlastnictví českého celostátního denního tisku v České republice v období 2008 - 2016. Vývoj vlastnictví ve sledovaném období byl analyzován v kontextu strukturálních ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Mediální obraz učňovského školství
Defence status: DEFENDEDStříbrný, Petr (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 24. 9. 2020The aim of my bachelor thesis is to describe the media image of the apprentice education in Czech Republic between years 2005 and 2018. I will describe what was contained in newspaper articles related to the topic in chosen ...