Socialistický realismus a tzv. totální realismus: charakteristika básnické poetiky a pokus o komparaci
Socialist realism and so called total realism: main characteristics of poetics, similarities and differences
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33620Identifikátory
SIS: 84360
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schmarc, Vít
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
31. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literární historie, česká literatura, poezie, socialistický realismus, totální realismus, Skupina 42, surrealismus, podzemní literatura, underground, ineditní literatura, ideologizace, mýtus, montáž, banalita, autenticitaKlíčová slova (anglicky)
literary history, Czech literature, poetry, socialist realism, total realism, Group 42, surrealism, underground literature, self-published literature, the ideologization in literature, myth, montage, banality, authenticityTato diplomová práce se zabývá především vzájemnými vztahy mezi poetickými projevy socialistického a totálního realismu v raných padesátých letech. První část práce má obecnější povahu; zamýšlím se v ní nad některými charakteristickými rysy obou programů, v případě totálního realismu se tak děje převážně na základě komparace s podobně zaměřenými koncepty (Hrabalovy poémy z padesátých let, díla bývalých členů Skupiny 42). V dalších kapitolách svého textu uvažuji o totálním realismu ze dvou hledisek; jednak jako o alternativní formě realismu, která se vymezuje vůči oficiálnímu umění, jednak jako o programu, který je na oficiálním umění do určité míry závislý tím, že využívá nebo parafrázuje některé jeho prostředky
This diploma thesis mainly deals with the relationships between the poetic manifestations of socialist realism and so called total realism in the early fifties. The first part focuses on general issues; within it I try to describe characteristic features of both poetics, for total realism it is done mostly in the background of comparison with like-minded concepts (Hrabal's poems from the fifties, the works of former members of Group 42). In other chapters of the text I am thinking about a total realism from two aspects: first, as an alternative form of realism, which defines itself against the official art, as well as a program that is dependent on the official art to some extent by paraphrasing or using some of its means and resources.