Dítě se zrakovým postižením v hodinách češtiny na 1.stupni základní školy
Child with Visual Impairment in Czech Classes in Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33619Identifiers
Study Information System: 90431
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem diplomové práce bylo vytvoření hmatových materiálů a knihy - K.J. Erben Dlouhý, Široký a Bystrozraký do hodin českého jazyka na prvním stupni základní školy. Do cílové skupiny spadají jak děti s těžkým zrakovým postižením, tak ale i jejich vidící spolužáci. Výukové materiály se dají prohlížet hmatem a zrakem současně. Tyto materiály jsem záměrně tvořila pro obě skupiny. Představují jeden z účinných prostředků, jak odstraňovat bariéry mezi oběma stranami, protože umožňují jejich společnou spolupráci. Materiály byly současně koncipované jako pomůcky speciální péče. Zpracovala jsem vybraná témata z učiva jazykové výchovy dle RVP ZV. V teoretické části ukazuji legislativní rámec integrace dětí s těžkým zrakovým postižením a nutnost hmatové výchovy v hodině českého jazyka. Dále popisuji zpracovaná témata z učiva jazykové výchovy. Zaměřím na pravidla, podle kterých mají být hmatové materiály zhotovovány dle zásad haptizace a uplatňování multisenzoriálního přístupu k dětem s postižením. V praktické části práce jsem se zaměřila na návrh, zhotovení a použití hmatových materiálů v praxi. K ověření jejich účelnosti jsem použila rozhovory s osobami s těžkým zrakovým postižením, které materiály vyzkoušeli. Na základě zjištění získaných z rozhovorů jsem materiály upravila do konečné podoby.
The objective of this dissertation was creating tactile materials and books - K.J. Erben Dlouhý, Široký a Bystrozraký, for Czech classes in primary school. The objective group were composed of both children with visual impairment and seeing children. Learning materials mean to be by both touch and sight. The materials show one of the effective devices, how to integrate seeing and visual impairment children, because both groups can use the materials. They were drafted to be an aid for special education. The materials were elaborated from curriculum guidelines of language education according to RVP ZV. The theoretical part of this dissertation demonstrates a legislative frame work for integration children with visual impairment and the necessity of tactile education in Czech classes. It then describes rules, that are important for making tactile graphics, according to the principes of haptisation and multisensorial access for children with an impairment. The practical part of the work was creating tactile materials, that involved allowing children and try them. Six children and one adult tested the materials. they were then interviewed about the materials. Based on the interviews, the materials were minorly alfered to their final form.