Věci a slova v poezii Georgiho Gospodinova
Things and Words in Georgi Gospodinov's Poetry
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32691Identifikátory
SIS: 83150
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černý, Marcel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Slavistická studia se specializací bulharistika - slavistická studia se specializací serbistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra jihoslovanských a balkanistických studií
Datum obhajoby
1. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literární historie, bulharská literatura, poezie, devadesátá léta 20. století, Třešeň jednoho národa, Lapidárium, Tao, Gospodinov, mystifikace, miniatury, postmodernaKlíčová slova (anglicky)
Literary history, Bulgarian literature, poetry, 1990s, Lapidarium, The Cherry-Tree of One People, Tao, Gospodinov, mystification, miniatures, postmodernismTato diplomová práce se zabývá především poetikou prvních dvou básnických sbírek bulharského spisovatele Georgiho Gospodinova. Sbírky Lapidárium a Třešeň jednoho národa vyšly poprvé v devadesátých letech 20. století. V první části se věnujeme autorovu debutu Lapidáriu, zamýšlíme se nad charakteristickými rysy sbírky a upozorňujeme na nápadnou podobnost s knihou Tao te ťing. Ve druhé části navazujeme analýzou sbírky Třešeň jednoho národa. Věnujeme se proměně autorovy poetiky a soustředíme se na národnost/nadnárodnost textů. V závěrečné části ukotvujeme Gospodinovovo dílo do širších souvislostí devadesátých let a srovnáváme situaci v poezii v Česku a v Bulharsku.
This MA thesis is primarily concerned with the poetics of the first two poetry collections by the Bulgarian writer Georgi Gospodinov. The said collections, Lapidarium and The Cherry Tree of One People were published for the first time in the 1990s. The first part of the thesis is devoted to the author's debut, Lapidarium; mainly, we are attempting to capture the collection's characteristic traits and draw attention to the conspicious features connecting this oeuvre with the book Tao Te Ching. In the second part we continue by the analysis of The Cherry Tree of One People. We are focusing on the change of the author's poetics and furthermore, we concetrate on the national/supranatural aspects of the texts. In the concluding part, we anchor Gospodinov's work in the wider context of the 1990s and provide a comparison of contemporary Czech and Bulgarian poetry.