Návrh aktivit pro čítanku 6. ročníku ZŠ
A Set of Worksheets for Reading Lessons for 6th Grade Pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32580Identifiers
Study Information System: 90427
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce podává soubor pracovních listů určených pro literární výchovu v 6. ročníku základní školy. Texty záměrně různorodého charakteru (úryvky románů, povídka, mýtus, poezie, píseň atd.) jsou doplněny o soubor otázek a úkolů určených pro práci před četbou, při četbě, po četbě a otázky, úkoly a náměty k činnostem rozšiřující. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou cílové skupiny a popisuje její specifika, která mohou mít vliv na školní práci (přechod na 2. stupeň ZŠ, častá proměna třídního kolektivu, nástup puberty). Hlavní pozornost je věnována jednotlivým typům aktivit, které jsou rozděleny podle způsobu práce (např. brainstorming, kondenzace, vlastní kreativní činnost) a funkce (např. anticipace, aktivování vědomostí). Teoretická část se také věnuje organizačním formám výuky a jejich vhodnosti pro různé typy aktivit. Hlavní část obsahuje pracovní listy s vlastními texty, které jsou stručně charakterizovány, a otázkami a úkoly doplněnými o didaktické a metodické komentáře.
The thesis presents a set of worksheets designed for the 6th grade of lower secondary school. The texts are purposely chosen to be various (e.g. extracts of novels, a short story, myth, poetry, song) and are accompanied with a set of related questions and tasks for pre-reading, while-reading, post-reading and extra activities. The theoretical part deals with the characteristics of the focus group and describes its specifics and their probable influence on school performance (starting lower secondary education, changes in class group, entering the period of pubescence). The theoretical part is mainly focused on the different types of activities divided according to the way of working with the text (e.g. brainstorming, condensation, own creative activity) and function (e.g. anticipation, activation of knowledge). It also deals with interaction patterns and their suitability for different types of activities. The main part of the thesis contains worksheets with shortly characterized texts and related questions and tasks supplied with methodical and didactical comments.