Vliv dálnice D5 na rozvoj Rokycan
Impact of D5 highway on Rokycany development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32374Identifikátory
SIS: 108422
Kolekce
- Kvalifikační práce [19598]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondráčková, Petra
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Sociální geografie a regionální rozvoj
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
31. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
dálnice, regionální rozvoj, Rokycany, dotazníkové šetřeníKlíčová slova (anglicky)
highway, regional development, Rokycany, questionnaire enquiryVýstavba dálnic a všeobecně rychlostních silnic probíhá po celém světě již desítky let. Jako jedna z hlavních výhod této výstavby se téměř automaticky, kromě zlepšení dopravní situace, uvádí prospěch pro regionální rozvoj v dotčených územích. Vypracovaných studií o vlivu dálnic na regionální rozvoj se ale nabízí málo a většina navíc pochází ze zahraničí. Studie ukazují, že na každý region působí přítomnost dálnice jinak. V periferních oblastech mohou spíše dále prohlubovat rozdíly mezi jádrem a periferií. Rokycany v této případové studii figurují jako poměrně silné centrum pro své zázemí a díky dálnici D5 jako suburbánní zóna nedaleké a více jak desetkrát větší Plzně. Odvedení dopravy z centra Rokycan bylo nutné i přesto, že místní obchodníci tím mohou pociťovat pokles tržeb. Představitelé města i větší firmy přítomnost dálnice vítají. Rozvoj Rokycan způsobený dálnicí D5 však potvrdit nelze. Klíčová slova: dálnice, regionální rozvoj, Rokycany, dotazníkové šetření
Highways building and expressways in general has been taking place all over the world for tens of years. As one of the major advantages of this building up is almost automatically, except an improvement of traffic situation, mentioned the benefit to the regional development in concerned areas. However, there are a few executed studies of highways impact on the regional development and most of them are from abroad. The studies show that presence of highway has a different impact on each region. In peripheral regions highways rather further deepen the disparities between the core and the periphery. The town of Rokycany acts as a relatively strong centre for its hinterland and thanks to D5 highway as a suburban area of the nearby and ten times larger city of Pilsen. The traffic diverting out of the Rokycany centre was necessary even if the local shopkeepers can experience a drop of incomes. The local authorities and the major firms welcome the presence of highway. But we can't ratify development of Rokycany caused by highway D5. Key words: highway, regional development, Rokycany, questionnaire enquiry