dc.contributor.advisor | Marada, Miroslav | |
dc.creator | Plecitá, Monika | |
dc.date.accessioned | 2020-07-07T18:58:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-07T18:58:30Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/32374 | |
dc.description.abstract | Výstavba dálnic a všeobecně rychlostních silnic probíhá po celém světě již desítky let. Jako jedna z hlavních výhod této výstavby se téměř automaticky, kromě zlepšení dopravní situace, uvádí prospěch pro regionální rozvoj v dotčených územích. Vypracovaných studií o vlivu dálnic na regionální rozvoj se ale nabízí málo a většina navíc pochází ze zahraničí. Studie ukazují, že na každý region působí přítomnost dálnice jinak. V periferních oblastech mohou spíše dále prohlubovat rozdíly mezi jádrem a periferií. Rokycany v této případové studii figurují jako poměrně silné centrum pro své zázemí a díky dálnici D5 jako suburbánní zóna nedaleké a více jak desetkrát větší Plzně. Odvedení dopravy z centra Rokycan bylo nutné i přesto, že místní obchodníci tím mohou pociťovat pokles tržeb. Představitelé města i větší firmy přítomnost dálnice vítají. Rozvoj Rokycan způsobený dálnicí D5 však potvrdit nelze. Klíčová slova: dálnice, regionální rozvoj, Rokycany, dotazníkové šetření | cs_CZ |
dc.description.abstract | Highways building and expressways in general has been taking place all over the world for tens of years. As one of the major advantages of this building up is almost automatically, except an improvement of traffic situation, mentioned the benefit to the regional development in concerned areas. However, there are a few executed studies of highways impact on the regional development and most of them are from abroad. The studies show that presence of highway has a different impact on each region. In peripheral regions highways rather further deepen the disparities between the core and the periphery. The town of Rokycany acts as a relatively strong centre for its hinterland and thanks to D5 highway as a suburban area of the nearby and ten times larger city of Pilsen. The traffic diverting out of the Rokycany centre was necessary even if the local shopkeepers can experience a drop of incomes. The local authorities and the major firms welcome the presence of highway. But we can't ratify development of Rokycany caused by highway D5. Key words: highway, regional development, Rokycany, questionnaire enquiry | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | dálnice | cs_CZ |
dc.subject | regionální rozvoj | cs_CZ |
dc.subject | Rokycany | cs_CZ |
dc.subject | dotazníkové šetření | cs_CZ |
dc.subject | highway | en_US |
dc.subject | regional development | en_US |
dc.subject | Rokycany | en_US |
dc.subject | questionnaire enquiry | en_US |
dc.title | Vliv dálnice D5 na rozvoj Rokycan | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2011 | |
dcterms.dateAccepted | 2011-05-31 | |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 108422 | |
dc.title.translated | Impact of D5 highway on Rokycany development | en_US |
dc.contributor.referee | Vondráčková, Petra | |
dc.identifier.aleph | 001425952 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Geography and Regional Development | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální geografie a regionální rozvoj | cs_CZ |
thesis.degree.program | Geography | en_US |
thesis.degree.program | Geografie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální geografie a regionální rozvoj | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Geography and Regional Development | en_US |
uk.degree-program.cs | Geografie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geography | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Výstavba dálnic a všeobecně rychlostních silnic probíhá po celém světě již desítky let. Jako jedna z hlavních výhod této výstavby se téměř automaticky, kromě zlepšení dopravní situace, uvádí prospěch pro regionální rozvoj v dotčených územích. Vypracovaných studií o vlivu dálnic na regionální rozvoj se ale nabízí málo a většina navíc pochází ze zahraničí. Studie ukazují, že na každý region působí přítomnost dálnice jinak. V periferních oblastech mohou spíše dále prohlubovat rozdíly mezi jádrem a periferií. Rokycany v této případové studii figurují jako poměrně silné centrum pro své zázemí a díky dálnici D5 jako suburbánní zóna nedaleké a více jak desetkrát větší Plzně. Odvedení dopravy z centra Rokycan bylo nutné i přesto, že místní obchodníci tím mohou pociťovat pokles tržeb. Představitelé města i větší firmy přítomnost dálnice vítají. Rozvoj Rokycan způsobený dálnicí D5 však potvrdit nelze. Klíčová slova: dálnice, regionální rozvoj, Rokycany, dotazníkové šetření | cs_CZ |
uk.abstract.en | Highways building and expressways in general has been taking place all over the world for tens of years. As one of the major advantages of this building up is almost automatically, except an improvement of traffic situation, mentioned the benefit to the regional development in concerned areas. However, there are a few executed studies of highways impact on the regional development and most of them are from abroad. The studies show that presence of highway has a different impact on each region. In peripheral regions highways rather further deepen the disparities between the core and the periphery. The town of Rokycany acts as a relatively strong centre for its hinterland and thanks to D5 highway as a suburban area of the nearby and ten times larger city of Pilsen. The traffic diverting out of the Rokycany centre was necessary even if the local shopkeepers can experience a drop of incomes. The local authorities and the major firms welcome the presence of highway. But we can't ratify development of Rokycany caused by highway D5. Key words: highway, regional development, Rokycany, questionnaire enquiry | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990014259520106986 | |