Přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v ČR v mezinárodním výzkumu PISA
Science skills of 15-years old students in the Czech Republic in the international survey PISA
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32264Identifiers
Study Information System: 42225
CU Caralogue: 990013600340106986
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Referee
Mandíková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠ
Department
Department of Physics Education
Date of defense
11. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
testy, mezinárodní výzkum, přírodovědná gramotnostKeywords (English)
tests, international survey, scientific literacyNázev práce: Přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v ČR v mezinárodním výzkumu PISA Autor: Pavel Petrášek Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Diplomová práce je zaměřena na výsledky patnáctiletých žáků České republiky ve vybraných úlohách mezinárodního výzkumu PISA. Obsahuje stručné seznámení s metodologií výzkumu a jeho realizací v našich podmínkách. Práce poukazuje na vztahy mezi úspěšností žáků a jinými proměnnými zjišťovanými v doprovodném dotazníku, jako jsou například pohlaví, vzdělání rodičů, vztah k matematice nebo socioekonomické zázemí žákovy rodiny. Dále práce obsahuje porovnání důležitosti jednotlivých dotazníkových proměnných a srovnání výsledků z roku 2000 a 2003. Práce může sloužit jako námět pro hlubší zkoumání daných vztahů a jejich porovnání v delším časovém horizontu s využitím výsledků z dalších cyklů výzkumu. Přiloženo je také CD, které obsahuje elektronickou podobu práce. Klíčová slova: testy, mezinárodní výzkum, přírodovědná gramotnost
Title: Scientific Literacy of 15-years old pupils in the Czech Republic in the International Survey PISA Author: Pavel Petrášek Department: Department of Physics Education Supervisor: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: My thesis focuses on the results of 15-year old pupils in selected tasks of the international survey PISA. It contains a brief introduction to the methodology of a survey and its realization in our conditions. The thesis presents relations between pupils` success and other variables found out in additional questionnaires, such as sex, parents` education, relation to mathematics or pupils` social and economical backgrounds. Besides the thesis contains the comparison of the importance of individual variables and results from the years 2000 and 2003. The thesis can be used as a theme for further research of mentioned relations and their comparison in a longer time horizon with other results. Electronic form of my thesis is on enclosed CD. Keywords: tests, international survey, scientific literacy