Zobrazit minimální záznam

Eight year grammar schools - escape or opportunity?
dc.contributor.advisorVeselý, Arnošt
dc.creatorVágnerová, Alena
dc.date.accessioned2020-08-21T19:09:06Z
dc.date.available2020-08-21T19:09:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30753
dc.description.abstractDiplomová práce "Osmiletá gymnázia - únik nebo příležitost" pojednává o velmi diskutované součásti českého vzdělávacího systému. Osmiletá gymnázia mají v českých zemích dlouhou tradici, byla zavedena již v roce 1849 a s přerušením v letech 1948 - 1990 jsou součástí vzdělávací nabídky až dodnes. Pro jejich obnovení byly uváděny zejména dva důvody návrat k historické tradici a potřeba odděleného kvalitnějšího vzdělávání pro budoucí elitu národa. Při bližším prozkoumání však tyto argumenty neobstojí. Víceletá gymnázia se velmi liší od těch za první republiky a výsledky řady výzkumů nepotvrzují výhodnost odděleného vzdělávání pro jednotlivé skupiny ani pro společnost jako celek. Přístup ministerstva školství k této instituci prošel řadou změn, jeho nekonzistentnost se projevila i tím, že nabídka víceletých gymnázií se liší v jednotlivých krajích a městech, co do rozsahu i struktury. Což vyvolává otázku rovnosti příležitostí v přístupu k nim a spravedlnosti takového uspořádání. Nejvíce míst nabízí osmiletá gymnázia v Praze, kde je také největší poptávka po tomto typu studia. Motivace uchazečů v Praze se však také liší a řada z nich hledá spíše než příležitost ke kvalitnějšímu vzdělání únik z neuspokojivé situace na základní škole.cs_CZ
dc.description.abstractDiploma thesis "Eight-year grammar schools - escape or opportunity?" deals with controversial part of the czech educational system. Eight-year grammar schools have been established in 1849 and are part of czech educational system ever since with an interruption since 1948 to 1990. Their renewal in 1990 was motivated by return to tradition and need for high quality education for future elite. These arguments aren't to persuasive in closer view. Firstly grammar schools nowadays are different from those in the past and secondly results of researches do not confirm advantages of ability tracking. Approach of Ministery of Education to this institution changes with time, its inconsistency mirrors in differences in supply of this kind of education in regions and cities throughout the Czech Republic. This raises the question of equality of educational opportunity and fairness of such a arrangement. Eight-year grammar schools are especially popular in Prague because of their "elite" status, but the motivation of applicants is not so straightforward as a lot of them seek rather an escape from dissatisfying conditions in an elementary school than opportunity of a higher quality education.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleOsmiletá gymnázia - únik nebo příležitost?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-21
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId89161
dc.title.translatedEight year grammar schools - escape or opportunity?en_US
dc.contributor.refereeKalous, Jaroslav
dc.identifier.aleph001282076
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Osmiletá gymnázia - únik nebo příležitost" pojednává o velmi diskutované součásti českého vzdělávacího systému. Osmiletá gymnázia mají v českých zemích dlouhou tradici, byla zavedena již v roce 1849 a s přerušením v letech 1948 - 1990 jsou součástí vzdělávací nabídky až dodnes. Pro jejich obnovení byly uváděny zejména dva důvody návrat k historické tradici a potřeba odděleného kvalitnějšího vzdělávání pro budoucí elitu národa. Při bližším prozkoumání však tyto argumenty neobstojí. Víceletá gymnázia se velmi liší od těch za první republiky a výsledky řady výzkumů nepotvrzují výhodnost odděleného vzdělávání pro jednotlivé skupiny ani pro společnost jako celek. Přístup ministerstva školství k této instituci prošel řadou změn, jeho nekonzistentnost se projevila i tím, že nabídka víceletých gymnázií se liší v jednotlivých krajích a městech, co do rozsahu i struktury. Což vyvolává otázku rovnosti příležitostí v přístupu k nim a spravedlnosti takového uspořádání. Nejvíce míst nabízí osmiletá gymnázia v Praze, kde je také největší poptávka po tomto typu studia. Motivace uchazečů v Praze se však také liší a řada z nich hledá spíše než příležitost ke kvalitnějšímu vzdělání únik z neuspokojivé situace na základní škole.cs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis "Eight-year grammar schools - escape or opportunity?" deals with controversial part of the czech educational system. Eight-year grammar schools have been established in 1849 and are part of czech educational system ever since with an interruption since 1948 to 1990. Their renewal in 1990 was motivated by return to tradition and need for high quality education for future elite. These arguments aren't to persuasive in closer view. Firstly grammar schools nowadays are different from those in the past and secondly results of researches do not confirm advantages of ability tracking. Approach of Ministery of Education to this institution changes with time, its inconsistency mirrors in differences in supply of this kind of education in regions and cities throughout the Czech Republic. This raises the question of equality of educational opportunity and fairness of such a arrangement. Eight-year grammar schools are especially popular in Prague because of their "elite" status, but the motivation of applicants is not so straightforward as a lot of them seek rather an escape from dissatisfying conditions in an elementary school than opportunity of a higher quality education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012820760106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV