Vesmír, prostor a člověk
The Universe, Space and Man
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30581Identifikátory
SIS: 73313
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šamšula, Pavel
Oponent práce
Šamšula, Pavel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
2. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce "Vesmír, prostor a člověk" se zabývá problematikou vizuálních fenoménů v kosmu. Cílem práce je vyložit vztah člověka a kosmu, místo člověka v tomto zdánlivě nekonečném prostoru, popsat základní vesmírné vizuální fenomény a ukázat jejich možnou interpretaci v odkazech výtvarné kultury. Práce sleduje vizuální jevy kosmu na úrovni astronomické (za uplatnění nejnovějších poznatků dnešní vědy), na úrovni výtvarných vizuálních kvalit (barva, tvar, světlo), na úrovni astrologické a mytologické (tvořící nedílnou součást v historii náboženských kultů) a na úrovni osobního interpretačního pole umělce. Práce obsahuje individuální pohled autora na danou problematiku, prezentovaný jak ve vlastní výtvarné tvorbě, tak v didaktické aplikaci tématu.
The thesis "The Universe, Space and Man" deals with dilemma of visual phenomena in The Universe. The aim is to point out the relation between Man and the Cosmos, man's position in this apparently horizon less space and, to describe the basic cosmic visual phenomena and show their potential interpretation in the context of Art Culture. The work looks into the phenomena from an astronomical point of view (in accordance with latest findings of today's science), from an astrological and mythological point of view (integral components in history of religious cults), using visual art qualities (color, form, light) and finally, through the interpretative eyes of an artist. Work includes author's individual views on the given dilemma presented in her own creation (series of paintings). The didactic application of the topic has also been presented (teaching project).