La publicidad española desde la perspectiva de la lingüística textual
Spanish advertisements from the perspective of the text linguistics
Španělská reklama z pohledu textové lingvistiky
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30565Identifiers
Study Information System: 62159
Collections
- Kvalifikační práce [22181]
Author
Advisor
Consultant
Andrés Castillo, David
Referee
Čermák, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies - Spanish Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
16. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Spanish
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je španělská reklama z pohledu textové lingvistiky. Jak již samotný název řká, práce se skládá ze dvou část. Prvn je teoretická, snaž se vysvětlit problematiku textové lingvistiky, charakterizovat stav disciplny z pohledu významných autorů daného oboru. Výchozm bodem je teorie textuality dvou lingvistů Beaugranda a Dresslera (1997), kteř předkládáj textovou lingvistiku z pohledu sedmi norem. Zároveň práce apeluje na existujc vztah mezi ikonickým a verbálnm jazykem a vysvětluje nezbytné pojmy a termny vztahujc se k reklamě. Druhá část je zaměřená na praktickou stránku, aplikace norem textuality na reklamn sdělen. Vycház z konkrétnch přkladů španělské reklamy z dennho tisku El País, což je jeden ze španělských periodik s velkou čtenářskou základnou.
he topic of the thesis is Spanish advertisements from the perspective of the text linguistics. Already the title itself says that the study consists of two parts. The first one is theoretic; it tries to explain the issue of the text linguistics, to characterize the situation of discipline from the point of view of the significant authors belonging to the given theory. The point of departure is the theory of textuality according to two important linguists Beaugrande and Dressler (1997) who present the text linguistics from perspective of seven norms. At the same time the study refers to existing relation between the iconic and the verbal languages and explains the essential notion and terms relating to the advertisement. The second part is focused on the practical aspect, application of textual norms on advertising message. It is based on specific examples of Spanish daily newspaper El País which is one of the Spanish newspapers with a large base of readers.