Show simple item record

Spanish advertisements from the perspective of the text linguistics
Španělská reklama z pohledu textové lingvistiky
dc.contributor.advisorZavadil, Bohumil
dc.creatorŽampachová, Zuzana
dc.date.accessioned2021-03-25T08:21:24Z
dc.date.available2021-03-25T08:21:24Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30565
dc.description.abstracthe topic of the thesis is Spanish advertisements from the perspective of the text linguistics. Already the title itself says that the study consists of two parts. The first one is theoretic; it tries to explain the issue of the text linguistics, to characterize the situation of discipline from the point of view of the significant authors belonging to the given theory. The point of departure is the theory of textuality according to two important linguists Beaugrande and Dressler (1997) who present the text linguistics from perspective of seven norms. At the same time the study refers to existing relation between the iconic and the verbal languages and explains the essential notion and terms relating to the advertisement. The second part is focused on the practical aspect, application of textual norms on advertising message. It is based on specific examples of Spanish daily newspaper El País which is one of the Spanish newspapers with a large base of readers.en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je španělská reklama z pohledu textové lingvistiky. Jak již samotný název řká, práce se skládá ze dvou část. Prvn je teoretická, snaž se vysvětlit problematiku textové lingvistiky, charakterizovat stav disciplny z pohledu významných autorů daného oboru. Výchozm bodem je teorie textuality dvou lingvistů Beaugranda a Dresslera (1997), kteř předkládáj textovou lingvistiku z pohledu sedmi norem. Zároveň práce apeluje na existujc vztah mezi ikonickým a verbálnm jazykem a vysvětluje nezbytné pojmy a termny vztahujc se k reklamě. Druhá část je zaměřená na praktickou stránku, aplikace norem textuality na reklamn sdělen. Vycház z konkrétnch přkladů španělské reklamy z dennho tisku El País, což je jeden ze španělských periodik s velkou čtenářskou základnou.cs_CZ
dc.languageSpanishcs_CZ
dc.language.isoes_ES
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleLa publicidad española desde la perspectiva de la lingüística textuales_ES
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-16
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62159
dc.title.translatedSpanish advertisements from the perspective of the text linguisticsen_US
dc.title.translatedŠpanělská reklama z pohledu textové lingvistikycs_CZ
dc.contributor.refereeČermák, Petr
dc.identifier.aleph001135195
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzština - Španělštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studies - Spanish Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzština - Španělštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studies - Spanish Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je španělská reklama z pohledu textové lingvistiky. Jak již samotný název řká, práce se skládá ze dvou část. Prvn je teoretická, snaž se vysvětlit problematiku textové lingvistiky, charakterizovat stav disciplny z pohledu významných autorů daného oboru. Výchozm bodem je teorie textuality dvou lingvistů Beaugranda a Dresslera (1997), kteř předkládáj textovou lingvistiku z pohledu sedmi norem. Zároveň práce apeluje na existujc vztah mezi ikonickým a verbálnm jazykem a vysvětluje nezbytné pojmy a termny vztahujc se k reklamě. Druhá část je zaměřená na praktickou stránku, aplikace norem textuality na reklamn sdělen. Vycház z konkrétnch přkladů španělské reklamy z dennho tisku El País, což je jeden ze španělských periodik s velkou čtenářskou základnou.cs_CZ
uk.abstract.enhe topic of the thesis is Spanish advertisements from the perspective of the text linguistics. Already the title itself says that the study consists of two parts. The first one is theoretic; it tries to explain the issue of the text linguistics, to characterize the situation of discipline from the point of view of the significant authors belonging to the given theory. The point of departure is the theory of textuality according to two important linguists Beaugrande and Dressler (1997) who present the text linguistics from perspective of seven norms. At the same time the study refers to existing relation between the iconic and the verbal languages and explains the essential notion and terms relating to the advertisement. The second part is focused on the practical aspect, application of textual norms on advertising message. It is based on specific examples of Spanish daily newspaper El País which is one of the Spanish newspapers with a large base of readers.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantAndrés Castillo, David
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990011351950106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV