Slovesa v učebnicích italštiny - se zaměřením na časy oznamovacího způsobu
Verbs in the textbooks of Italian language with a focus on indicative tenses
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30562Identifiers
Study Information System: 53145
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Špaček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
22. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Hlavním podnětem pro tuto práci, pojmenovanou Slovesa v učebnicích italštiny - se zaměřením na časy oznamovacího způsobu, byly výsledky studií italských lingvistů, kteří se zabývají osvojováním jiného než mateřského jazyka. Obecnému souhrnu, ve kterém je ve zkratce nastíněna daná problematika, je věnována první část: nastiňuji tu stručně různé aspekty akvizice jazyků, průběh, jakým akvizice probíhá v italštině, a na závěr se zamýšlím nad praktickým využitím těchto informací. Největší prostor bude věnován jednotlivým etapám přijímání slovesných časů, které jsou vlastním tématem této práce. Podle závěrů citovaných studií lze totiž obecně stanovit, v jakém pořadí dochází k osvojování jednotlivých gramatických časů (prézens - passato prossimo - imperfektum - futurum - passato remoto). Na ně jsem se tedy zaměřila dále (konkrétně na přítomný čas, složené a jednoduché perfektum, imperfektum a futurum) a po popsání jejich funkcí na základě několika italských gramatik jsem se blíže zaobírala tím, jak jsou vysvětleny v některých učebnicích italského jazyka. Zajímalo mě, do jaké míry se ony učebnice shodují s přirozenou sekvencí gramatických časů při osvojování, případně jaké funkce časů jsou obsažené v jednotlivých učebnicích. Pokud jsem narazila na nesrovnalosti ve vysvětlení vybraných časů indikativu nebo absenci...
The main impulse for this thesis work, called Verbs in the Textbooks of Italian Language with a Focus on Indicative Tenses, were some findings and conclusions made by renowned Italian linguists who specialise in the field of second language acquisition. The problem in its general aspects is summarized in the first part of the work: I outline briefly various aspects of language acquisition, the process of acquisition in Italian language, and then I am reflecting on the practical usage of this issue. The largest space is devoted to individual stages of acquisition of verbal tenses in indicative, which is the main focus of the thesis. According to the selected and quoted studies, it is possible to determine certain chronology of grammar tenses acquisition generally applicable when studying a foreign language. The order should preferably be: present tense (presente) - passato prossimo - past imperfect (imperfetto) - future tense (futuro) - (passato remoto). After describing these tenses, their functions and usage based on various Italian grammar books, I concentrated on how these tenses are described and explained in selected study books for students of Italian. My main interest was to map up to which extent these books are in concordance with the mentioned natural chronology of grammar acquisition. The result...