Škola a rodina
School and Familly
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30428Identifiers
Study Information System: 64967
Collections
- Kvalifikační práce [3204]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
Public Health
Department
Department of Hygiene
Date of defense
18. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se zabývala problematikou funkce školy a rodiny, jejich vzájemné spolupráce při přípravě žáků pro úspěšné uplatnění ve společnosti. Umožnila náhled na tuto problematiku z pohledů žáků. Teoretická část podrobněji popisuje současný systém školství v České republice, úlohu školy, probíhající školskou reformu. Seznamuje s rámcovými výukovými programy, klade důraz na důležitost vzájemné spolupráce školy a rodiny, zdůrazňuje význam role rodiny pro dítě, popisuje historický vývoj rodiny a také zmiňuje platný zákon o rodině. V empirické části je popsán průběh šetření u 150 žáků dvou základních škol v Praze. Cílem tohoto výzkumného šetření bylo zjistit současný názor žáků týkající se školního prostředí, vztahu se spolužáky, jejich vztahu k učitelům a podílu rodičů při formování osobnosti dítěte. Byly vysloveny čtyři hypotézy. Velmi pozitivně je hodnoceno zjištění, že z pohledu žáků je učitelé povzbuzují k lepším školním výsledkům, mají o žáky zájem jako o jednotlivce, jsou ochotni jim pomoci a jejich nároky žáci nevnímají jako přehnané. Také na rodiče se většinou žáci mohou obrátit o pomoc a povzbuzení. Zajímají se o školní prospěch, jsou ochotni komunikovat s učiteli. Nejčastěji chválí za úspěchy formou slovní pochvaly a nejčastějším trestem je zákaz oblíbené činnosti. Méně uspokojivá je situace...
Bachelors thesis was concerned about problems between school and families, thier mutual cooperation in preparing pupils for successful in society. It enabled the preview on the subject from the view of pupils. The theoretical part more fully describes the current system of education in the Czech Republic, the role of the school during educational reform. Introduces the general training programs, emphasizes the importace of mutual cooperation with school and families, stresses the inportance of the role of the family for a child, describes the history of the family and also refers to a valid law on the family. The empirical part describes the progress for the research investigations in 150 pupils of two elementary schools in Prague. The objektive of this research investigation was to determine the current view of pupils concering the school enviroment, relations whit classmates, their relationship to teachers and parents in shaping the personality of the child. Concerns were expressed four hypotheses. Very positively, I regard the finding that from the perspektive of the pupils is to encourage teachers to better school results, pupils of interest as an individual, they are willing to help and do not perceive as exaggerated claims of pupils. Also the pupils may mostly contact their parents for assistance and...