Deník spisovatele jako žánr (Deníky polských spisovatelů Jarosława Iwaszkiewicze, Leopolda Tyrmanda a Witolda Gombrowicze z roku 1954)
A writer's diary as a genre (Diaries of Polish writers Jarosław Iwaszkiewicz, Leopold Tyrmand and Witold Gombrowicz from the year 1954)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30341Identifikátory
SIS: 77817
Kolekce
- Kvalifikační práce [23621]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holý, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika - slavistická studia se specializací polonistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav slavistických a východoevropských studií
Datum obhajoby
15. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se soustřeďuje na deníky Jarosława Iwaszkiewicze, Leopolda Tyrmanda a Witolda Gombrowicze z roku 1954 a pokouší se představit jejich vznik a strukturu. V prvním oddílu se dotýká otázek spojených s teorií deníkové a autobiografické literatury - vztahem autora empirického a autorského subjektu a kategoriemi vypravěče a hrdiny. Ve druhé části stručně představuje situaci vybraných autorů zejména v titulním roce, funkci autorských a editorských peritextů v publikovaných deníkových záznamech a věnuje se problému dvou verzí deníku Leopolda Tyrmanda. V závěrečném oddílu se soustřeďuje na analýzu samotných textů deníků, v nichž se hlouběji věnuje konstrukci textu, obrazu deníkového hrdiny a způsobu reflexe deníkového záznamu. Základem práce je porovnání tří rozdílných textů a poukázání na odlišné přístupy k literární tradici a samotnému žánru deníku.
The thesis is focused on diaries of Jarosław Iwaszkiewicz, Leopold Tyrmand and Witold Gombrowicz from the year 1954 and tries to reveal genesis and structure of these texts. In the first part are presented several problems, which are connected with theory of a diary and autobiographical literature - the relation between empirical author and subject in the text and cathegories of narrator and hero. The second part is aimed at the situation of described authors mainly in the year 1954, function of peritexts of both author and editor and the problem of two versions of the Leopold Tyrmand's diary. The last part is focused on analysis of chosen diaries, the construction of the text, the view of the hero and the reflection of the text itself. The thesis is based on comparison of three various diaries and tries to reveal different approaches to the genre diary.