K mytologizaci fotografie
The Mythologization of Photography
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30264Identifiers
Study Information System: 75865
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Šafaříková, Radana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
17. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Předmětem této diplomové práce je sémioticky inspirovaná analýza fotografií Michaela Phelpse z Letních olympijských her konaných v roce 2008 v Pekingu. Teoretickým východiskem jsou především sémiologické koncepce Rolanda Barthese navazující na teze Ferdinanda de Saussura a Barthesovo originální pojetí novodobých mýtů. Záměrem práce je poskytnout čtenáři vhled do problematiky čtení a interpretace fotografických obrazů. Autorka zde věnuje pozornost otázce mechanismů produkce fotografických významů a jejich dešifrování. Vedle Barthesových tezí jsou zde kriticky představeny koncepce z děl Viléma Flussera a Umberta Eca. V návaznosti na Rolanda Barthese vymezuje práce fotografii jakožto prostor promluvy a tento důraz na interpretativní rovinu klade do opozice k chápání fotografie pouze jako mechanického otisku reality. Spolu s Barthesem vysvětluje konstrukci mýtů jako všudypřítomné reprezentace ideologických významů a záměrů, které však nejsou na první pohled zřejmé. Empirická část nabízí sémioticky motivovaný rozbor několika olympijských fotografií Michaela Phelpse. Analýza se soustřeďuje na odhalení hlavních konceptů, které jsou nositeli latentních významů a ukazuje, jak se tyto významy podílejí na produkci mytologie, jež využívá narativní formu hrdinského eposu.
The subject of this thesis is a semiotically inspired analysis of Michael Phelps photos from Beijing Summer Olympics (2008). The theoretical part deals with semiotic concepts of Roland Barthes reffering to Ferdinand de Saussure theory and Barthes original concept of modern myths. The aim of this work is to provide an insight into the reading and interpretation of photographic images. It focuses on the issue of mechanisms of photographic meanings and their description. Beside the critical view of Roland Barthes semiotics of photographs and concepts the thesis presents the works of Vilém Flusser and Umberto Eco as well. The main intention of the diploma paper is to show the photograph as an area of utterances. The emphasis on interpretive role is there put into opposition to the understanding of photography only as a mechanical representation of reality. Along with Barthes the work explains the construction of myths as an ideological representation of meanings and intentions that are not obvious at first sight. The practical part offers semiotic-based analysis of several photos of Michael Phelps from the Beijing Olympics games. The analysis focuses on the discovery of the main concepts that are carriers of latent meanings. They show how the meanings involved in the production of mythology, which uses the...