Show simple item record

The Mythologization of Photography
dc.contributor.advisorČeška, Jakub
dc.creatorKratěnová, Jana
dc.date.accessioned2020-08-19T21:02:30Z
dc.date.available2020-08-19T21:02:30Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30264
dc.description.abstractPředmětem této diplomové práce je sémioticky inspirovaná analýza fotografií Michaela Phelpse z Letních olympijských her konaných v roce 2008 v Pekingu. Teoretickým východiskem jsou především sémiologické koncepce Rolanda Barthese navazující na teze Ferdinanda de Saussura a Barthesovo originální pojetí novodobých mýtů. Záměrem práce je poskytnout čtenáři vhled do problematiky čtení a interpretace fotografických obrazů. Autorka zde věnuje pozornost otázce mechanismů produkce fotografických významů a jejich dešifrování. Vedle Barthesových tezí jsou zde kriticky představeny koncepce z děl Viléma Flussera a Umberta Eca. V návaznosti na Rolanda Barthese vymezuje práce fotografii jakožto prostor promluvy a tento důraz na interpretativní rovinu klade do opozice k chápání fotografie pouze jako mechanického otisku reality. Spolu s Barthesem vysvětluje konstrukci mýtů jako všudypřítomné reprezentace ideologických významů a záměrů, které však nejsou na první pohled zřejmé. Empirická část nabízí sémioticky motivovaný rozbor několika olympijských fotografií Michaela Phelpse. Analýza se soustřeďuje na odhalení hlavních konceptů, které jsou nositeli latentních významů a ukazuje, jak se tyto významy podílejí na produkci mytologie, jež využívá narativní formu hrdinského eposu.cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this thesis is a semiotically inspired analysis of Michael Phelps photos from Beijing Summer Olympics (2008). The theoretical part deals with semiotic concepts of Roland Barthes reffering to Ferdinand de Saussure theory and Barthes original concept of modern myths. The aim of this work is to provide an insight into the reading and interpretation of photographic images. It focuses on the issue of mechanisms of photographic meanings and their description. Beside the critical view of Roland Barthes semiotics of photographs and concepts the thesis presents the works of Vilém Flusser and Umberto Eco as well. The main intention of the diploma paper is to show the photograph as an area of utterances. The emphasis on interpretive role is there put into opposition to the understanding of photography only as a mechanical representation of reality. Along with Barthes the work explains the construction of myths as an ideological representation of meanings and intentions that are not obvious at first sight. The practical part offers semiotic-based analysis of several photos of Michael Phelps from the Beijing Olympics games. The analysis focuses on the discovery of the main concepts that are carriers of latent meanings. They show how the meanings involved in the production of mythology, which uses the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleK mytologizaci fotografiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-17
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId75865
dc.title.translatedThe Mythologization of Photographyen_US
dc.contributor.refereeŠafaříková, Radana
dc.identifier.aleph001175231
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředmětem této diplomové práce je sémioticky inspirovaná analýza fotografií Michaela Phelpse z Letních olympijských her konaných v roce 2008 v Pekingu. Teoretickým východiskem jsou především sémiologické koncepce Rolanda Barthese navazující na teze Ferdinanda de Saussura a Barthesovo originální pojetí novodobých mýtů. Záměrem práce je poskytnout čtenáři vhled do problematiky čtení a interpretace fotografických obrazů. Autorka zde věnuje pozornost otázce mechanismů produkce fotografických významů a jejich dešifrování. Vedle Barthesových tezí jsou zde kriticky představeny koncepce z děl Viléma Flussera a Umberta Eca. V návaznosti na Rolanda Barthese vymezuje práce fotografii jakožto prostor promluvy a tento důraz na interpretativní rovinu klade do opozice k chápání fotografie pouze jako mechanického otisku reality. Spolu s Barthesem vysvětluje konstrukci mýtů jako všudypřítomné reprezentace ideologických významů a záměrů, které však nejsou na první pohled zřejmé. Empirická část nabízí sémioticky motivovaný rozbor několika olympijských fotografií Michaela Phelpse. Analýza se soustřeďuje na odhalení hlavních konceptů, které jsou nositeli latentních významů a ukazuje, jak se tyto významy podílejí na produkci mytologie, jež využívá narativní formu hrdinského eposu.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is a semiotically inspired analysis of Michael Phelps photos from Beijing Summer Olympics (2008). The theoretical part deals with semiotic concepts of Roland Barthes reffering to Ferdinand de Saussure theory and Barthes original concept of modern myths. The aim of this work is to provide an insight into the reading and interpretation of photographic images. It focuses on the issue of mechanisms of photographic meanings and their description. Beside the critical view of Roland Barthes semiotics of photographs and concepts the thesis presents the works of Vilém Flusser and Umberto Eco as well. The main intention of the diploma paper is to show the photograph as an area of utterances. The emphasis on interpretive role is there put into opposition to the understanding of photography only as a mechanical representation of reality. Along with Barthes the work explains the construction of myths as an ideological representation of meanings and intentions that are not obvious at first sight. The practical part offers semiotic-based analysis of several photos of Michael Phelps from the Beijing Olympics games. The analysis focuses on the discovery of the main concepts that are carriers of latent meanings. They show how the meanings involved in the production of mythology, which uses the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011752310106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV