Porovnání typu autokratického řízení a řízení demokratického s přihlédnutím k jejich vlivu na atmosféru na pracovišti
Comparison of Autocratic and Democratic Style of Leading While Taking Account Their Influence on the Working Environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30064Identifiers
Study Information System: 69120
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Juřička, Radomír
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
20. 10. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem práce je srovnání řídící práce dvou typů manažerů s různým stylem řízení a vyhodnocení průběhu a důsledků změny managementu ve vybraném ošetřovatelském zařízení. Práce posuzuje za pomoci kvalitativního výzkumu vliv této změny na interpersonální vztahy mezi zaměstnanci, jejich pracovní výkon, motivaci a na pracovní klima. Hodnotí také následný vliv změn vztahů na kvalitu poskytovaných služeb. S využitím rešerše z literatury bylo provedeno srovnání konkrétních zjištění z výzkumu s teoriemi. V práci se potvrdilo, že styl řízení významně ovlivňuje organizaci práce, motivaci pracovníků, jejich pracovní výkon, pracovní atmosféru a interpersonální vztahy.
The aim of the thesis is to distinguish the leadership of two different managers with different styles of managerial skills and evaluate the whole process and consequences in case of management change in certain nursing facilities. By means of quantitative research the thesis further overviews the fact that leading skill is a manifold of substantial factors that importantly influence the interpersonal relations, working standard, motivation and working climate. The provided service quality is evaluated as well. The validity of research, theoretical part of the thesis was verified in general practice. Important learning was the fact that leading skill is a manifold of substantial factors that importantly influence the leadership standard, staff motivation and their effectivity, working climate and interpersonal relations as well.