Poradenství zaměřené na zvládání stresu v akademickém prostředí v ČR
Counselling on stress management in academic settings in CR
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29748Identifiers
Study Information System: 65273
Collections
- Kvalifikační práce [3205]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Department of Hygiene
Date of defense
7. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V přehledové části práce uvádím současné poznatky o stresu v akademickém prostředí. Většina autorů zabývající se stresem u studentů identifikovalo jako hlavní zdroje stresu zkoušky, ať už z důvodu strachu ze selhání nebo strachu ze zkoušejícího, velké množství učiva, zejména u studentů medicíny. Jako významný zdroj stresu řada autorů uvádělo také vztahy, ať už vztahy studentů a učitelů, vztahy mezi studenty samotnými či rodinné vztahy. U akademických pracovníků byly jako hlavní zdroje stresu identifikovány nedostatek finančního zázemí pro výzkum i běžnou pracovní činnost, nadměrné množství práce, neefektivní vedení univerzity, nedostatečné ocenění a strach o práci. Jako výhodnou strategii ke zvládání stresu uváděli autoři zvládání stresu orientované na problém. Jako součástí problémově orientovaného zvládání stresu u akademických pracovníků bylo uváděno provedení změn ve způsobu komunikace vedení univerzity s jejími pracovníky, dále nutnost zvýšení počtu zaměstnanců a zlepšení vybavení. Dále zdůrazňovali pozitivní vliv kognitivně behaviorální terapie. Pomoc při zvládání stresu ze strany tutorů na rozdíl od online kontaktu byla vyhodnocena jako výhodnější z hlediska efektivity pomoci studentům. Také nácvik všímavosti mindfulness training měl pozitivní výsledky při zvládání stresu. Ve výzkumné části práce...
In the first part the current findings in the area of counselling on stress management in academic settings are presented. Outcome was that most authors that investigate stress on students claimed the main source of stress to be the exams. The reason for this was either the fear of failing or fear of the teacher. Another most frequently stated challenge represented the amount of study material, especially for the students of medicine. Other authors identified as source of stress and anxiety relationships in general. For example relationships between teachers and students, between classmates or family relationships. As the main sources of stress for academicians the following issues were mentioned - lack of financial means for research as well as for everyday routine activities, excessive work, poor management of the university, little appreciation for their work and worries concerning losing their job. As the most favourable coping strategy was mentioned the problem oriented coping and the cognitiv-behavioral therapy was also placed in the pole positions of coping strategies. Also the topic of receiving help from a tutor personally versus the help from online questionnairs and manuals was investigated and discused with such results favouring positively the contact from person to person. Some authors...