Projekt výzkumu: postoje všeobecných sester k celoživotnímu vzdělávání
The research project: attitudes of nurses towards lifelong learning
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29398Identifiers
Study Information System: 75319
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Mužík, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
9. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice celoživotního vzdělávání všeobecných sester, které se v roce 2004 stalo uzákoněnou povinností. Cílem této práce je zmapovat postoje sester k dané problematice, zejména podchytil ty negativní a pokusit se najít řešení navrhovaná samotnými sestrami, která by mohla je změnit. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část práce pojednává o kvalifikační přípravě na zdravotnické povolání, registraci sester, legislativě a celoživotnímu vzdělávání, jak v rovině obecné, tak konkrétním souvislostem celoživotního vzdělávání sester. Empirická část obsahuje popis přípravy, realizace a vyhodnocení sondáže, která byla provedena jako podklad pro navrhovaný výzkum. Z jejich výsledků však vyplynulo, že zkoumání postojů sester je příliš jednoznačnou otázkou a že sestry obecná systémová řešení nenavrhují. Proto je nutné zacílit další orientaci výzkumu jiným směrem.
This bachelor thesis is focused on problems regarding the lifelong learning of nurses, which became mandatory under the law in 2004. The goal of this thesis is to study nurses' opinions on this issue, concentrating specifically on the negative ones in order to find a solution based on their own suggestions. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part deals with the qualifications for a medical career, nurse registration, legislation and the lifelong learning both in general and in the context of the lifelong learning. The empirical part describes the preparation, actualization and results of the probe, which was performed as the basis of suggested research. The results, however, showed that studying nurses' opinions is too simple a method because nurses have no solution for the current system. It is therefore important to aim research in a different direction.