Únik před nacismem. Exilová výtvarná scéna v Čechách 1933-1939
The Escape from Nazism. The Exile Art Scene in Bohemia 1933-1939
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29256Identifiers
Study Information System: 67037
Collections
- Kvalifikační práce [2232]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Eva
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
9. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
RESUMÉ ÚNIK PŘED NACISMEM. EXILOVÁ VÝTVARNÁ SCÉNA V ČECHÁCH 1933-1939. Bronislava Rokytová Vývoj politické situace v Německu v průběhu třicátých let, kdy se radikalizovala nacistická strana a moc Adolfa Hitlera se stávala postupně neomezenou, znamenal nejen nebezpečí pro politické odpůrce fašismu. Nová sebeprezentace státu navazujícího na Římskou říši národa německého, se projevil i v odkazu na klasicismus v umělecké tvorbě. Umělci, kteří nesplňovali kritéria nacistického režimu nebo se dokonce angažovali v jeho neprospěch, museli zvolit azyl v zemích, kde se mohli dále nejen svobodně vyjádřit, ale nebyl ani ohrožen jejich život. Vedle Velké Británie, Francie a Holandska, se stalo útočištěm pro uprchlíky před nacismem i prvorepublikové Československo. Práce se soustředí na české prostředí a především výtvarné umělce, které dosavadní zahraniční literatura zpracovávala spíše okrajově, v rámci dalších uměleckých oborů a zemí poskytujících emigrantům azyl. Zkoumáni byli nejenom politicky či rasově pronásledovaní umělci, ale i reemigrace. Čeští Němci, kteří se z obdobných důvodů vrátili do svého rodiště. Českoněmecké podmínky poskytli umělcům možnost, dále aktivně pokračovat v boji proti nacistickému režimu, i se zpětným dosahem do Německa. Spolupráce s českými umělci se odehrávala především v oblasti karikatury...
THE FLIGHT FROM NAZISM. THE EXILE ART SCENE IN BOHEMIA 1933-1939. The development of political situation in Germany during the thirties, when the Nazi Party radicalized and Adolph Hitler's power gradually became unlimited, meant not only a danger for the political opponents of fascism. The new state self-presentation as a successor to the Rome Empire of German nation is reflected even in reference to classicism in art creation. Artists, who did not meet the criteria of the Nazi regime or even commit to its disadvantage, had to choose asylum in countries where they could not only continue in free expression, but also where their lives had not been confronted with threats or danger. In addition to Great Britain, France and Netherlands, Czechoslovak 1st Republic became a haven for refugees from Nazism. This work is focused on the Czech environment, and especially artists, with whom the former foreign literature is dealing rather marginally, in the context of other artistic disciplines and countries providing asylum to emigrants. Not only politically or racially persecuted artists are investigated in this work, but also remigration itself - Czech Germans, who for similar reasons returned to their birthplaces. Czech-German conditions provided artists with opportunity for active continuing to fight...