Show simple item record

The Escape from Nazism. The Exile Art Scene in Bohemia 1933-1939
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorRokytová, Bronislava
dc.date.accessioned2017-04-20T23:20:27Z
dc.date.available2017-04-20T23:20:27Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29256
dc.description.abstractRESUMÉ ÚNIK PŘED NACISMEM. EXILOVÁ VÝTVARNÁ SCÉNA V ČECHÁCH 1933-1939. Bronislava Rokytová Vývoj politické situace v Německu v průběhu třicátých let, kdy se radikalizovala nacistická strana a moc Adolfa Hitlera se stávala postupně neomezenou, znamenal nejen nebezpečí pro politické odpůrce fašismu. Nová sebeprezentace státu navazujícího na Římskou říši národa německého, se projevil i v odkazu na klasicismus v umělecké tvorbě. Umělci, kteří nesplňovali kritéria nacistického režimu nebo se dokonce angažovali v jeho neprospěch, museli zvolit azyl v zemích, kde se mohli dále nejen svobodně vyjádřit, ale nebyl ani ohrožen jejich život. Vedle Velké Británie, Francie a Holandska, se stalo útočištěm pro uprchlíky před nacismem i prvorepublikové Československo. Práce se soustředí na české prostředí a především výtvarné umělce, které dosavadní zahraniční literatura zpracovávala spíše okrajově, v rámci dalších uměleckých oborů a zemí poskytujících emigrantům azyl. Zkoumáni byli nejenom politicky či rasově pronásledovaní umělci, ale i reemigrace. Čeští Němci, kteří se z obdobných důvodů vrátili do svého rodiště. Českoněmecké podmínky poskytli umělcům možnost, dále aktivně pokračovat v boji proti nacistickému režimu, i se zpětným dosahem do Německa. Spolupráce s českými umělci se odehrávala především v oblasti karikatury...cs_CZ
dc.description.abstractTHE FLIGHT FROM NAZISM. THE EXILE ART SCENE IN BOHEMIA 1933-1939. The development of political situation in Germany during the thirties, when the Nazi Party radicalized and Adolph Hitler's power gradually became unlimited, meant not only a danger for the political opponents of fascism. The new state self-presentation as a successor to the Rome Empire of German nation is reflected even in reference to classicism in art creation. Artists, who did not meet the criteria of the Nazi regime or even commit to its disadvantage, had to choose asylum in countries where they could not only continue in free expression, but also where their lives had not been confronted with threats or danger. In addition to Great Britain, France and Netherlands, Czechoslovak 1st Republic became a haven for refugees from Nazism. This work is focused on the Czech environment, and especially artists, with whom the former foreign literature is dealing rather marginally, in the context of other artistic disciplines and countries providing asylum to emigrants. Not only politically or racially persecuted artists are investigated in this work, but also remigration itself - Czech Germans, who for similar reasons returned to their birthplaces. Czech-German conditions provided artists with opportunity for active continuing to fight...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleÚnik před nacismem. Exilová výtvarná scéna v Čechách 1933-1939cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-09
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId67037
dc.title.translatedThe Escape from Nazism. The Exile Art Scene in Bohemia 1933-1939en_US
dc.contributor.refereeNovotná, Eva
dc.identifier.aleph001116273
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csRESUMÉ ÚNIK PŘED NACISMEM. EXILOVÁ VÝTVARNÁ SCÉNA V ČECHÁCH 1933-1939. Bronislava Rokytová Vývoj politické situace v Německu v průběhu třicátých let, kdy se radikalizovala nacistická strana a moc Adolfa Hitlera se stávala postupně neomezenou, znamenal nejen nebezpečí pro politické odpůrce fašismu. Nová sebeprezentace státu navazujícího na Římskou říši národa německého, se projevil i v odkazu na klasicismus v umělecké tvorbě. Umělci, kteří nesplňovali kritéria nacistického režimu nebo se dokonce angažovali v jeho neprospěch, museli zvolit azyl v zemích, kde se mohli dále nejen svobodně vyjádřit, ale nebyl ani ohrožen jejich život. Vedle Velké Británie, Francie a Holandska, se stalo útočištěm pro uprchlíky před nacismem i prvorepublikové Československo. Práce se soustředí na české prostředí a především výtvarné umělce, které dosavadní zahraniční literatura zpracovávala spíše okrajově, v rámci dalších uměleckých oborů a zemí poskytujících emigrantům azyl. Zkoumáni byli nejenom politicky či rasově pronásledovaní umělci, ale i reemigrace. Čeští Němci, kteří se z obdobných důvodů vrátili do svého rodiště. Českoněmecké podmínky poskytli umělcům možnost, dále aktivně pokračovat v boji proti nacistickému režimu, i se zpětným dosahem do Německa. Spolupráce s českými umělci se odehrávala především v oblasti karikatury...cs_CZ
uk.abstract.enTHE FLIGHT FROM NAZISM. THE EXILE ART SCENE IN BOHEMIA 1933-1939. The development of political situation in Germany during the thirties, when the Nazi Party radicalized and Adolph Hitler's power gradually became unlimited, meant not only a danger for the political opponents of fascism. The new state self-presentation as a successor to the Rome Empire of German nation is reflected even in reference to classicism in art creation. Artists, who did not meet the criteria of the Nazi regime or even commit to its disadvantage, had to choose asylum in countries where they could not only continue in free expression, but also where their lives had not been confronted with threats or danger. In addition to Great Britain, France and Netherlands, Czechoslovak 1st Republic became a haven for refugees from Nazism. This work is focused on the Czech environment, and especially artists, with whom the former foreign literature is dealing rather marginally, in the context of other artistic disciplines and countries providing asylum to emigrants. Not only politically or racially persecuted artists are investigated in this work, but also remigration itself - Czech Germans, who for similar reasons returned to their birthplaces. Czech-German conditions provided artists with opportunity for active continuing to fight...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011162730106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV