Promyšlená stopa expresivního gesticismu. Vlivy západní Evropy na tvorbu Jana Kotíka
Premeditated Note of Expressive Gesticism. Influences of Western Europe in work of Jan Kotík
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29250Identifiers
Study Information System: 72181
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Eva
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
9. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tereza Nováková Promyšlená stopa expresivního gesticismu. Vlivy západní Evropy na tvorbu Jana Kotíka. Résumé Práce pojednává o životě a díle Jana Kotíka, zvláště s přihlédnutím k jeho abstraktně expresionistické tvorbě. V jedné kapitole je uveden přehled literatury, zabývající se nefigurativním poválečným uměním u nás a ve světě a jejím zhodnocením. Dále je popsán život Jana Kotíka v souvislosti s jeho dílem, vlivy a osobnosti, které na něj působily. Ve svém mládí byl především ovlivněn svým otcem Pravoslavem a estetikou Skupiny 42. Postupně se začíná jeho tvorba oprošťovat od viditelné skutečnosti až si našla svébytné místo mezi různými směry abstraktního umění. Z různých inspiračních vlivů je uvedena především tvorba Skupiny CoBrA a jejího nejvýraznějšího představitele, dánského umělce Asgera Jorna. Jan Kotík byl dobře informovaný o evropském a americkém soudobém umění a to i v těžkých padesátých letech, nepřejících abstraktnímu umění. Mohl cestovat do zahraničí na výstavy a kongresy a udržovat kontakty s umělci mimo Československo. Významná byla i jeho aktivní účast na Světové výstavě Expo'58 v Bruselu. Kotíkovo dílo je velmi různorodé, obsahuje užité umění, knižní obálky, volnou malířskou tvorbu i teoretické práce. Snažila jsem se Kotíkovo malířské dílo, vzniklé na přelomu 50. a 60. let, zařadit do...