Kampaň Ministerstva dopravy "Nemyslíš-Zaplatíš!" v letech 2008-2009
The Ministry of Transport campaign "Nemyslíš-Zaplatíš!" in years 2008-2009
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29052Identifiers
Study Information System: 86703
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Dolanská, Nora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
15. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Bakalářská práce "Kampaň Ministerstva dopravy "Nemyslíš? - Zaplatíš!" v letech 2008-2009" pojednává o dlouhodobé komunikační kampani Ministerstva dopravy ČR zaměřené proti agresivnímu a nebezpečnému provozu na pozemních komunikacích. Komunikační strategie stojí na třech pilířích, a to alkohol a psychotropní látky za volantem, agresivní a rychlá jízda a používání zádržných systémů. Pro lepší pochopení problematiky nastiňuje dopravní vývoj a dopravní situaci v ČR. Práce se též na začátku zabývá vymezením nekomerčního marketingu, v rámci něj pak sociálního marketingu a popisuje specifika tvorby sociálně marketingového plánu. Následuje případová studie kampaně, která nabízí základní charakteristiku, rozebírá jak její tvorbu, tak samotný průběh, typy jednotlivých výstupů a zvolené komunikační kanály. Dále se věnuje konsekvencím v médiích, k nimž tato, svého druhu jedinečná, kampaň vedla a v závěru hodnotí úspěšnost komunikace a dosažení plánovaných cílů, byť prozatím částečně vzhledem k faktu, že konec této kampaně je naplánován až na konec roku 2010.
Bachelor's thesis "The Ministry of Transport campaign "Nemyslis?-Zaplatis!" in years 2008-2009" deals with a long-term communication campaign of the Ministry of Transport aimed against aggressive and dangerous road traffic. The communication strategy is based on three main topics, which are alcohol and other psychoactive drugs, aggressive driving and speeding and the use of safety harnesses. To fully understand the topic, it provides a small introduction into the traffic situation and road accidents in the Czech Republic. There are also a few terms, such as social marketing, social campaign or even marketing itself, explained at the beginning. It also describes steps in the social marketing planning process. The actual case study follows, providing both basic campaign characteristics and its background. It also analyzes the communication channels chosen. Furthermore, it deals with the media consequences caused by this unique campaign and finally, at the end, marketing effectiveness is analyzed, though merely temporarily since the end of the campaign is due to the end of 2010.