Edukace pacientů s domácí parenterální výživou
The Education of Patients with Home Parenteral Nutrition
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28327Identifikátory
SIS: 79552
Kolekce
- Kvalifikační práce [4509]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kohout, Pavel
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Ošetřovatelství
Katedra / ústav / klinika
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK v Praze
Datum obhajoby
7. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce se zabývá problematikou edukační činnosti sestry u pacienta s plánovanou domácí parenterální výživou (DPV). Teoretická část obsahuje přehled základních pojmů a zásad, které jsou pro správnou edukační činnost důležité. Podstatná část práce se pak věnuje parenterální výživě a tunelizovanému katétru (Broviacova typu) jako žilního přístupu první volby u většiny nemocných odkázaných na DPV. Empirická část je zaměřena na tvorbu informační příručky pro nemocné s plánovanou DPV a dokumentace edukačního procesu. Cílem publikace je podat pacientovi ucelený soubor informací o dané problematice a pokusit se snížit množství komplikací (zejména infekčních), vznikajících na podkladě nedostatečné edukace. Přínos publikace by měl být nejen pro pacienty a jejich rodiny, ale i pro zdravotnický personál, který doposud neměl možnost využívat žádné publikace, což značně komplikovalo celý edukační proces. Vytvořená dokumentace by měla zajistit systematičnost a kontinuitu celého procesu.
This bachelor's dissertation tackles the problem of educational activities which are performed by a nurse taking care of a patient with planned home parenteral nutrition /HPN/. The theoretical part contains the outline of basic concepts and principles that are essential for the appropriate educational work. The substantial part of the dissertation deals with the parenteral nutrition and the tunnel catheter /Broviac's type/ as a vein access of the first choice concerning the majority of patients who depend on HPN. The empirical part concentrates on the creation of the manual for the patients with planned HPN and the documentation of educational process. The aim of the publication is to provide a patient with a comprehensive manual and hereby to try to reduce the percentage of complications /mainly infectious/ which have been caused by insufficient education. Not only patients and their families but also the medical personnel ought to benefit from the manual as there has not been any similar comprehensive manual until now. The absence of such publication might have caused great difficulties during the educational process. The systematic approach together with continuity should be ensured by the newly formed documentation.