Edukace pacientů s domácí parenterální výživou
The Education of Patients with Home Parenteral Nutrition
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28327Identifiers
Study Information System: 79552
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Kohout, Pavel
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Nursing
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
7. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se zabývá problematikou edukační činnosti sestry u pacienta s plánovanou domácí parenterální výživou (DPV). Teoretická část obsahuje přehled základních pojmů a zásad, které jsou pro správnou edukační činnost důležité. Podstatná část práce se pak věnuje parenterální výživě a tunelizovanému katétru (Broviacova typu) jako žilního přístupu první volby u většiny nemocných odkázaných na DPV. Empirická část je zaměřena na tvorbu informační příručky pro nemocné s plánovanou DPV a dokumentace edukačního procesu. Cílem publikace je podat pacientovi ucelený soubor informací o dané problematice a pokusit se snížit množství komplikací (zejména infekčních), vznikajících na podkladě nedostatečné edukace. Přínos publikace by měl být nejen pro pacienty a jejich rodiny, ale i pro zdravotnický personál, který doposud neměl možnost využívat žádné publikace, což značně komplikovalo celý edukační proces. Vytvořená dokumentace by měla zajistit systematičnost a kontinuitu celého procesu.
This bachelor's dissertation tackles the problem of educational activities which are performed by a nurse taking care of a patient with planned home parenteral nutrition /HPN/. The theoretical part contains the outline of basic concepts and principles that are essential for the appropriate educational work. The substantial part of the dissertation deals with the parenteral nutrition and the tunnel catheter /Broviac's type/ as a vein access of the first choice concerning the majority of patients who depend on HPN. The empirical part concentrates on the creation of the manual for the patients with planned HPN and the documentation of educational process. The aim of the publication is to provide a patient with a comprehensive manual and hereby to try to reduce the percentage of complications /mainly infectious/ which have been caused by insufficient education. Not only patients and their families but also the medical personnel ought to benefit from the manual as there has not been any similar comprehensive manual until now. The absence of such publication might have caused great difficulties during the educational process. The systematic approach together with continuity should be ensured by the newly formed documentation.