Zahraniční publicistika časopisu Týden
Foreign publicism of the Týden magazine
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27574Identifiers
Study Information System: 82119
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Němcová Tejkalová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
27. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Bakalářská práce "Zahraniční publicistika časopisu Týden" pojednává o publicistických textech se zahraniční tematikou v časopise Týden. Snaží se pojmenovat jejich žánr (glosa, komentář, úvodník a sloupek), k čemuž napomáhá první část práce, která popisuje, jak by tyto žánry měly vypadat podle odborné literatury. V druhé části se pak práce zabývá svým hlavním cílem, a sice tím, jak se těchto definic autoři drží, a jakým směrem jednotlivé žánry posouvají. Také je zde rozebrán obsah těchto textů včetně toho, jaká témata se tu nejvíce objevují, a jaké názory na světové události redaktoři zastávají. Práce se snaží mimo jiné nastínit, jaký obraz o různých cizích zemích časopis Týden ve svém publiku vyvolává. Práce analyzuje více než polovinu jednoho ročníku časopisu Týden, konkrétně období červen až prosinec 2008.
The bachelor thesis "Foreign publicism of the Týden Magazine" cleals with publicistic texts with foreign topics published in the Týden Magazine. It tries to narned the genre (gloss, comment, editorial and column), which the first part of the thesis acts. This part clescribc s, how these genres should be written according to technicalliteraturc. The second part dwells on the main intent of the thesis, namely the measure of keeping these c1efinitions by authors. It also looks how they these genres change. There is also performed content ol' texts, the most frequent topics and opinions of redactors about world events. The thesis also tries to find out the stereotypical view of various foreign countries, which the magazine shows to its public. The thesis analyzes more than hall' one year of the Týden magazine, especially period between June anel December 2008.