Rozvoj jazykových kompetencí z hlediska sociální a jazykové podmíněnosti
Development of language competencies from the standpoint of social and linguistic conditionality
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27263Identifiers
Study Information System: 87899
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Poláčková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce "Rozvoj jazykových kompetencí z hlediska sociální a jazykové podmíněnosti. K teoretické interpretaci bylo použito teorie B. Bernsteina." má za úkol pojednávat o problematice jazyka. Především se zaměřuje na rozvíjení jazykových kompetencí, a to prostřednictvím sociokulturního prostředí. Cílem je ukázat, jak jsou tyto dvě složky vzájemně propojené a jak je rozvoj jazykových kompetencí složitým a dynamickým procesem. Celá práce vychází z myšlenek B. Bernsteina a L. S. Vygotského, kteří patřili k odborníkům v této oblasti a kteří vytvořili dvě velmi významné jazykové teorie. Především teorii B. Bernsteina se bude tato práce podrobněji věnovat.
The "Development of Language Competencies from the Standpoint of Social and Linguistic Conditionality" thesis is based on the theory of B. Bernstein. Its aim is to explore the problematics of language, particularly focusing on the development of linguistic competencies through the socio-cultural environment. The goal is to show the link between these two elements as well as to reveal the complexity and dynamic nature of the language competencies development. The whole work draws on the thought of B. Bernstein and L. S. Vygotovsky, who belong to the foremost specialist in the field and who created two exceptionally interesting language theories. It is the theory of B. Bernstein that will by examined in detail.