Volný čas romských dětí a mládeže
Free time activity of romani children and youth
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27228Identifiers
Study Information System: 72629
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Sadílková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Romani Studies
Department
Institute of South and Central Asia
Date of defense
30. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Význam volného času romských dětí v sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené lokalitě je vysoký. Zároveň trávení času romských dětí vykazuje jistá specifika, která souvisí zejména s tradičním pojetím rodiny a hierarchie romské společnosti. Určující v trávení volného času je také prostředí. Stěžejní částí práce jsou příklady ze tří lokalit, kde žijí romské děti. Zde se především pozornost obrací na to, jakým způsobem děti tráví volný čas a co ho ovlivňuje. Chodí na kroužky? Mají hračky, kola? Co je baví? S kým tráví svůj volný čas? V jakém vyrůstají prostředí? V prvním příkladu je popsána malá vesnice v Čechách, kde se osvědčil komunitní způsob práce. Možnosti práce s dětmi na slovenském venkově jsou uvedeny na příkladu projektu mladých lidí. Děti v městském prostředí jsou ohroženy drogami a pasivním trávením volného času více, než jinde. Také proto v této práci nechybí ani popis jedné městské části. Autorka dochází k závěru, že při práci s romskými dětmi ohroženými sociálním vyloučením je důležité vycházet z potřeb a přání samotných dětí, spolupracovat s rodiči a širokou rodinou a všímat si jejich tradic a zájmů.
The free time activity of romani children in socially exluded areas or socially endangered areas has high significance. The spending of leisure time of romani children embodies certain specifics that are related mainly to the traditional family values and the hiearchical structure of the romani community. The way of spending free time is also significantly affected by the living environment. The pivotal part of this work describes three localities inhabited by Roma. The emphasis is put on the way children spend their free time and what affects it. Are they visiting some courses? Do they have any toys? What are they interested in? With whom are they spending their leisure time? In which environment are they raised? In the first case a small village in the Czech Republic, where a community work had a succes, is described. An illustration of a work with romani children in the slovak countryside is shown in a case of a project realized by young people. The children in an urban environment are endangered by drugs and passive time spending more than the children elsewhere; thus a city district environment is also described in this work. The author concludes that it is important to base the work with the romani children endangered by social exclusion on their needs and wishes. It is also important to cooperate...