Modernizace přípravy učitelů pro vyučování v informační společnosti 21. století
Teacher preparation updating for teaching in the IT society of the 21 century
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26460Identifiers
Study Information System: 74625
CU Caralogue: 990015585960106986
Collections
- Kvalifikační práce [24136]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Dobrovská, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 7. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Práce se zabývá problematikou inovace přípravy studentů učitelství pro druhý stupeň základní školy v oblasti implementace ICT do didaktické přípravy studentů. Charakterizuje základní východiska informatizace společnosti počátku 21. století, problém počítačové a informační gramotnosti, mediální výchovy a hodnotí význam školních knihoven a informačních center. Dále analyzuje základní kurikulární dokumenty jako východiska informační výchovy a pozornost věnuje i dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání ICT ve vzdělávání. Dotazníkové šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové potvrdilo nedostatečnou přípravu studentů v didaktických aplikacích nových informačních technologií do vzdělávání jako základní didaktickou dovednost učitele v současnosti.
The work deals with the innovation of the students of second-stage primary school teaching preparation in the field of ICT implementation into the didactic students preparation. It features the information science basic output of the society in the early 21 century, the issue of computer and IT literacy, the media education and evaluates the importance of school libraries and IT centres. Furthermore the work interprets the basic curicular documents such as IT education output and focuses on updating trends in the students of teaching preparation and on teachers' further training in the field of ICT in education. Through the questionnaire search among the students of University in Hradec Kralove, Faculty of Education, the insufficient students preparation to use the new IT technology didactic application into education as a vital didactic teachers' skill today was found out.