Geografie transformace maloobchodní sítě města Ostravy
The Transformation of Retailing in the City of Ostrava: A Geographical Analysis
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2612Identifiers
Study Information System: 112554
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Szczyrba, Zdeněk
Mulíček, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Socioeconomic Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
12. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Závěr Shmutí transformace maloobchodní sítě města ostlavy jako specifického případu postsocialistického města spolu s faktory pro dokončenítranzice.. o nové prostorové vzorce |oka|izace nákupních center a nových prodejních formátů orientovaných na motorizovan ézákazniky, kteři se stal i vítězi transformace o sortimentní úpadek, popřípadě opuštěnítradičnich nákupních center v oblastech sídlištnízástar.b1'. ze socialistického obdobi o prostorová oligopolizace místníhomaloobchodniho trhu s potravinářským sortimentem nadnárodními maloobchodními řetězcl, kteří se stali vítězi transformace na straně nabídky o posíleníkonkurence mezi jednotlivými prodejními jednotkami potravin (např. konkurence supermarketů a diskontnich prodejen) o prtlstorol.á diferenciace prodejních jednotek ve struktuře jejich vIastrricwí (nadnárodní r.s. národní a místnímaloobchodníci o h).permarketr' a nová nákupni centra přinášejí nové urbánní formy v podobě mono1unkčníchjednopodlaŽních objektů o ngl...e nrÓstské Íunkce na okraji současně zastavěného území,tj. komerčníareály s monlrtunkČnímishluk1' r'olně stojícíchprodejnich jednotek s Žádným prostorovým PÍ(rPoienín].jak firnkČním.tak fyzickým s okolní zástavbou resp. okolnímu méstskemu nr('srředí' o měnicí se nrěstský Žir'otní sti.l a časoprostoro\'évzorce pohybtl zákazniků ve městě...
Conclusions .{ eeoeraphical summary of the transformation of urban retailing in Ostrava as a specific erarnple of postcommunist city (i.e. factors for the accomplishment of the transition): o nerv sPatial paftern of localization of shopping centres and new ýpes of retail outlets (towards car bome consumer - winners on the demand side) o assortment decline or commercial bligbt of traditional shopping centres in prefabricated housing estates o spatial oligopolization of the local market in grocery retailing by intemational retail chains (winners on the supply side) o strengthening competition among different types of grocery retail outtets (i.e. supermarkets vs. hard discounts) o spatial differentiation of retail outlets in their ownership structure (international and national vs. regional and retailers) o new urban forms in urban morphology o new urban functions on the edge of the compact city (i.e. commercial areas with monofunctional retail clusters or Aee standing stores without spatial links both functional and morphological to surrounding urban space). o changing of urban life sýle and time-space pattems of moving peop|e in the city (changing shopping trips and shopping behaviour) o creation of food deserts in the zone of individual family housing a increasing spending time in commercial private space...