Zobrazit minimální záznam

The Transformation of Retailing in the City of Ostrava: A Geographical Analysis
dc.contributor.advisorSýkora, Luděk
dc.creatorBednář, Pavel
dc.date.accessioned2019-05-03T14:01:06Z
dc.date.available2019-05-03T14:01:06Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2612
dc.description.abstractConclusions .{ eeoeraphical summary of the transformation of urban retailing in Ostrava as a specific erarnple of postcommunist city (i.e. factors for the accomplishment of the transition): o nerv sPatial paftern of localization of shopping centres and new ýpes of retail outlets (towards car bome consumer - winners on the demand side) o assortment decline or commercial bligbt of traditional shopping centres in prefabricated housing estates o spatial oligopolization of the local market in grocery retailing by intemational retail chains (winners on the supply side) o strengthening competition among different types of grocery retail outtets (i.e. supermarkets vs. hard discounts) o spatial differentiation of retail outlets in their ownership structure (international and national vs. regional and retailers) o new urban forms in urban morphology o new urban functions on the edge of the compact city (i.e. commercial areas with monofunctional retail clusters or Aee standing stores without spatial links both functional and morphological to surrounding urban space). o changing of urban life sýle and time-space pattems of moving peop|e in the city (changing shopping trips and shopping behaviour) o creation of food deserts in the zone of individual family housing a increasing spending time in commercial private space...en_US
dc.description.abstractZávěr Shmutí transformace maloobchodní sítě města ostlavy jako specifického případu postsocialistického města spolu s faktory pro dokončenítranzice.. o nové prostorové vzorce |oka|izace nákupních center a nových prodejních formátů orientovaných na motorizovan ézákazniky, kteři se stal i vítězi transformace o sortimentní úpadek, popřípadě opuštěnítradičnich nákupních center v oblastech sídlištnízástar.b1'. ze socialistického obdobi o prostorová oligopolizace místníhomaloobchodniho trhu s potravinářským sortimentem nadnárodními maloobchodními řetězcl, kteří se stali vítězi transformace na straně nabídky o posíleníkonkurence mezi jednotlivými prodejními jednotkami potravin (např. konkurence supermarketů a diskontnich prodejen) o prtlstorol.á diferenciace prodejních jednotek ve struktuře jejich vIastrricwí (nadnárodní r.s. národní a místnímaloobchodníci o h).permarketr' a nová nákupni centra přinášejí nové urbánní formy v podobě mono1unkčníchjednopodlaŽních objektů o ngl...e nrÓstské Íunkce na okraji současně zastavěného území,tj. komerčníareály s monlrtunkČnímishluk1' r'olně stojícíchprodejnich jednotek s Žádným prostorovým PÍ(rPoienín].jak firnkČním.tak fyzickým s okolní zástavbou resp. okolnímu méstskemu nr('srředí' o měnicí se nrěstský Žir'otní sti.l a časoprostoro\'évzorce pohybtl zákazniků ve městě...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleGeografie transformace maloobchodní sítě města Ostravycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-12
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId112554
dc.title.translatedThe Transformation of Retailing in the City of Ostrava: A Geographical Analysisen_US
dc.contributor.refereeSzczyrba, Zdeněk
dc.contributor.refereeMulíček, Ondřej
dc.identifier.aleph000980821
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocioekonomická geografie a regionální rozvojcs_CZ
thesis.degree.disciplineSocioeconomic Geography and Regional Developmenten_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
thesis.degree.programGeographyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSocioekonomická geografie a regionální rozvojcs_CZ
uk.degree-discipline.enSocioeconomic Geography and Regional Developmenten_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csZávěr Shmutí transformace maloobchodní sítě města ostlavy jako specifického případu postsocialistického města spolu s faktory pro dokončenítranzice.. o nové prostorové vzorce |oka|izace nákupních center a nových prodejních formátů orientovaných na motorizovan ézákazniky, kteři se stal i vítězi transformace o sortimentní úpadek, popřípadě opuštěnítradičnich nákupních center v oblastech sídlištnízástar.b1'. ze socialistického obdobi o prostorová oligopolizace místníhomaloobchodniho trhu s potravinářským sortimentem nadnárodními maloobchodními řetězcl, kteří se stali vítězi transformace na straně nabídky o posíleníkonkurence mezi jednotlivými prodejními jednotkami potravin (např. konkurence supermarketů a diskontnich prodejen) o prtlstorol.á diferenciace prodejních jednotek ve struktuře jejich vIastrricwí (nadnárodní r.s. národní a místnímaloobchodníci o h).permarketr' a nová nákupni centra přinášejí nové urbánní formy v podobě mono1unkčníchjednopodlaŽních objektů o ngl...e nrÓstské Íunkce na okraji současně zastavěného území,tj. komerčníareály s monlrtunkČnímishluk1' r'olně stojícíchprodejnich jednotek s Žádným prostorovým PÍ(rPoienín].jak firnkČním.tak fyzickým s okolní zástavbou resp. okolnímu méstskemu nr('srředí' o měnicí se nrěstský Žir'otní sti.l a časoprostoro\'évzorce pohybtl zákazniků ve městě...cs_CZ
uk.abstract.enConclusions .{ eeoeraphical summary of the transformation of urban retailing in Ostrava as a specific erarnple of postcommunist city (i.e. factors for the accomplishment of the transition): o nerv sPatial paftern of localization of shopping centres and new ýpes of retail outlets (towards car bome consumer - winners on the demand side) o assortment decline or commercial bligbt of traditional shopping centres in prefabricated housing estates o spatial oligopolization of the local market in grocery retailing by intemational retail chains (winners on the supply side) o strengthening competition among different types of grocery retail outtets (i.e. supermarkets vs. hard discounts) o spatial differentiation of retail outlets in their ownership structure (international and national vs. regional and retailers) o new urban forms in urban morphology o new urban functions on the edge of the compact city (i.e. commercial areas with monofunctional retail clusters or Aee standing stores without spatial links both functional and morphological to surrounding urban space). o changing of urban life sýle and time-space pattems of moving peop|e in the city (changing shopping trips and shopping behaviour) o creation of food deserts in the zone of individual family housing a increasing spending time in commercial private space...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990009808210106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV