Principy sémiotické analýzy komiksu
Ptinciples of semiotic analysis of comics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25880Identifiers
Study Information System: 76154
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Nekvapil, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - General Linguistics and Phonetics
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
23. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V prvním oddíle se práce zabývá teorií konstitutivních komiksových prostředků a jejich vzájemnou kooperací v grafickém prostoru komiksu: komiksovým znakem (dynamickou intermediální bimodální strukturou kódu vizuálního a diskursivního), komiksovým slovem (jakožto verbálem, komiksovou obrazovou figurou), komiksovým obrazem v jeho různých komiksových instanciacích (konkretizacích), je definováno prototypické komiksové schéma (jako výchozí kontrastivní komiksová struktura). Komiksový obraz je nahlédnut teoretickými přístupy obrazové sémiotiky (Eco, Goodman, Snesson) i Peircovy obecné sémiotiky a též sémiotiky filmu. Komiksový obraz druhé instance je definován jako rytmizovaná plurálová vícedimenzionální komiksová struktura. Práce se zabývá jeho strukturními rovinami a jejich prostředky. Druhý oddíl se věnuje aplikaci některých konceptů představených v oddílu prvním, a to v komparativní analýze prostředků užívaných starším českým komiksem J. Foglara Rychlé šípy a moderním komiksem pro dospělé (práce zahrnuje korpus vybraných primárních komiksových zdrojů českých i světových). Srovnávacími parametry jsou komiksová obálka, grafický prostor, komiksový čas, interiorizace a animizace exteriéru, chromatické kódování, obrazově-verbálová interakce, postava, situace a vnitřní svět postav. Moderní komiks pro dospělé se...
The first part of the thesis is concerned with the theory of comics. The author considers the concept of graphic space of comics as a basic notion of the presented theory. On the basis of graphic space it is possible to introduce the individual concepts of the comics theory, namely comics sign, comics word, comics image. The author introduces the new concept of "prototypic" comics scheme which serves as the basis for comparative analysis of an old Czech comics Rychlé šípy with modern adult comics. The concept of comics image is viewed by some theoretical approaches of pictorial semiotics (Eco, Goodman, Snesson), and Peirce's general semiotics, and film semiotics. The comics image is defined as rhytmical plural multidimensional comics structure. The thesis is concerned with its various structural dimensions and their units. In the second part, some of the theoretical concepts introduced in the first part are applied in the comparative analysis, which focuses on some devices used in a famous old Czech comics Rychlé šípy by J. Foglar, and in modern adult comics (the corpus of the chosen Czech and worldwide comics is included in the present work). The parameters for the comparison are: comics cover, graphic space, comics time, interiorisation and animisation of exterior, chromatic coding, picture-verbal...