Show simple item record

Ptinciples of semiotic analysis of comics
dc.contributor.advisorPalek, Bohumil
dc.creatorPřibyláková, Martina
dc.date.accessioned2017-04-20T09:48:16Z
dc.date.available2017-04-20T09:48:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25880
dc.description.abstractV prvním oddíle se práce zabývá teorií konstitutivních komiksových prostředků a jejich vzájemnou kooperací v grafickém prostoru komiksu: komiksovým znakem (dynamickou intermediální bimodální strukturou kódu vizuálního a diskursivního), komiksovým slovem (jakožto verbálem, komiksovou obrazovou figurou), komiksovým obrazem v jeho různých komiksových instanciacích (konkretizacích), je definováno prototypické komiksové schéma (jako výchozí kontrastivní komiksová struktura). Komiksový obraz je nahlédnut teoretickými přístupy obrazové sémiotiky (Eco, Goodman, Snesson) i Peircovy obecné sémiotiky a též sémiotiky filmu. Komiksový obraz druhé instance je definován jako rytmizovaná plurálová vícedimenzionální komiksová struktura. Práce se zabývá jeho strukturními rovinami a jejich prostředky. Druhý oddíl se věnuje aplikaci některých konceptů představených v oddílu prvním, a to v komparativní analýze prostředků užívaných starším českým komiksem J. Foglara Rychlé šípy a moderním komiksem pro dospělé (práce zahrnuje korpus vybraných primárních komiksových zdrojů českých i světových). Srovnávacími parametry jsou komiksová obálka, grafický prostor, komiksový čas, interiorizace a animizace exteriéru, chromatické kódování, obrazově-verbálová interakce, postava, situace a vnitřní svět postav. Moderní komiks pro dospělé se...cs_CZ
dc.description.abstractThe first part of the thesis is concerned with the theory of comics. The author considers the concept of graphic space of comics as a basic notion of the presented theory. On the basis of graphic space it is possible to introduce the individual concepts of the comics theory, namely comics sign, comics word, comics image. The author introduces the new concept of "prototypic" comics scheme which serves as the basis for comparative analysis of an old Czech comics Rychlé šípy with modern adult comics. The concept of comics image is viewed by some theoretical approaches of pictorial semiotics (Eco, Goodman, Snesson), and Peirce's general semiotics, and film semiotics. The comics image is defined as rhytmical plural multidimensional comics structure. The thesis is concerned with its various structural dimensions and their units. In the second part, some of the theoretical concepts introduced in the first part are applied in the comparative analysis, which focuses on some devices used in a famous old Czech comics Rychlé šípy by J. Foglar, and in modern adult comics (the corpus of the chosen Czech and worldwide comics is included in the present work). The parameters for the comparison are: comics cover, graphic space, comics time, interiorisation and animisation of exterior, chromatic coding, picture-verbal...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePrincipy sémiotické analýzy komiksucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-23
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId76154
dc.title.translatedPtinciples of semiotic analysis of comicsen_US
dc.contributor.refereeNekvapil, Jiří
dc.identifier.aleph001557541
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Lingvistika a fonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - General Linguistics and Phoneticsen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Lingvistika a fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - General Linguistics and Phoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV prvním oddíle se práce zabývá teorií konstitutivních komiksových prostředků a jejich vzájemnou kooperací v grafickém prostoru komiksu: komiksovým znakem (dynamickou intermediální bimodální strukturou kódu vizuálního a diskursivního), komiksovým slovem (jakožto verbálem, komiksovou obrazovou figurou), komiksovým obrazem v jeho různých komiksových instanciacích (konkretizacích), je definováno prototypické komiksové schéma (jako výchozí kontrastivní komiksová struktura). Komiksový obraz je nahlédnut teoretickými přístupy obrazové sémiotiky (Eco, Goodman, Snesson) i Peircovy obecné sémiotiky a též sémiotiky filmu. Komiksový obraz druhé instance je definován jako rytmizovaná plurálová vícedimenzionální komiksová struktura. Práce se zabývá jeho strukturními rovinami a jejich prostředky. Druhý oddíl se věnuje aplikaci některých konceptů představených v oddílu prvním, a to v komparativní analýze prostředků užívaných starším českým komiksem J. Foglara Rychlé šípy a moderním komiksem pro dospělé (práce zahrnuje korpus vybraných primárních komiksových zdrojů českých i světových). Srovnávacími parametry jsou komiksová obálka, grafický prostor, komiksový čas, interiorizace a animizace exteriéru, chromatické kódování, obrazově-verbálová interakce, postava, situace a vnitřní svět postav. Moderní komiks pro dospělé se...cs_CZ
uk.abstract.enThe first part of the thesis is concerned with the theory of comics. The author considers the concept of graphic space of comics as a basic notion of the presented theory. On the basis of graphic space it is possible to introduce the individual concepts of the comics theory, namely comics sign, comics word, comics image. The author introduces the new concept of "prototypic" comics scheme which serves as the basis for comparative analysis of an old Czech comics Rychlé šípy with modern adult comics. The concept of comics image is viewed by some theoretical approaches of pictorial semiotics (Eco, Goodman, Snesson), and Peirce's general semiotics, and film semiotics. The comics image is defined as rhytmical plural multidimensional comics structure. The thesis is concerned with its various structural dimensions and their units. In the second part, some of the theoretical concepts introduced in the first part are applied in the comparative analysis, which focuses on some devices used in a famous old Czech comics Rychlé šípy by J. Foglar, and in modern adult comics (the corpus of the chosen Czech and worldwide comics is included in the present work). The parameters for the comparison are: comics cover, graphic space, comics time, interiorisation and animisation of exterior, chromatic coding, picture-verbal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990015575410106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV