Pohybové divadlo a pantomíma na Slovensku
Slovak mime and physical theatre
Pohybové divadlo a pantomima na Slovensku
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2573Identifiers
Study Information System: 146925
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
13. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pantomíma, pantomíma na Slovensku, pohybové divadlo, nonverbálne divadlo, Miroslav Kasprzyk, Štefan Capko, Juraj Benčík, Tomáš Kasprzyk, Valéria Daňhová, Barbora Debnárová, Pavol Seriš, Bábkové divadlo Žilina, Láska k trom pomarančom, Debris Company, Epic, Teatro Tatro, Zázračný divadelný automat, Tiché Iskry, Tichý plač ľalieKeywords (English)
Mime Theatre, Slovak Mime Theatre, physical theatre, nonverbal theatre, Miroslav Kasprzyk, Štefan Capko, Juraj Benčík, Tomáš Kasprzyk, Valéria Daňhová, Barbora Debnárová, Pavol Seriš, Puppet Theatre Žilina, In love with three oranges, Debris Company, Epic, Teatro Tatro, The Magical Theatrical Vending Machine, Theatre Silent Sparks, Silent lily's cryDiplomová práca sa venuje téme slovenskej pantomímy. Cez úvodný historický sumár popisuje okolnosti vzniku tohto divadelného druhu a približuje tvorbu jej zakladateľa Milana Sládka. Ďalšia časť práce je zameraná na okruh divadelných amatérov, v ktorých prostredí pantomíma prežíva v období, keď sa jej na Slovensku nikto profesionálne nevenuje. V závere práce je spracovaná téma súčasnej slovenskej pantomímy, ktorá má už o niečo inú podobu, ako tá, ktorá vznikala v 50. rokoch 20. storočia. Prostredníctvom analýzy tvorby vybraných umelcov - Miroslav Kasprzyk, Štefan Capko, Juraj Benčík, Tomáš Kasprzyk, Valéria Daňhová, Barbora Debnárová a Pavol Seriš, či inscenácií súborov - Bábkové divadlo Žilina, Debris Company, Teatro Tatro a divadlo Tiché Iskry je vytvorený obraz stavu a smerovania pantomímy na Slovensku v súčasnosti.
The subject of this thesis is Slovak mime theatre. It begins with the connections to the period of its foundation and introduces topic about founder of Slovak mime theatre - Milan Sládek. The next part of the thesis focuses on Slovak amateur theatre artists and their work at the time when professional mime theatre didn't exist in Slovakia. These artists used to experiment with different kinds of theatre technics, including mime theatre. Last part is based on analysis work and performances of the modern authors - Miroslav Kasprzyk, Štefan Capko, Juraj Benčík, Tomáš Kasprzyk, Valéria Daňhová, Barbora Debnárová, Pavol Seriš and modern theatre companies - Puppet Thetare Žilina, Debris Company, Teatro Tatro and Theatre Silent Sparks. It describes how the character of Slovak mime theatre has changed within more than fifty years of existence.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teorie intermediality v kontextu díla Heinera Goebbelse
Defence status: DEFENDEDMocek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Date of defense: 11. 9. 2012Cílem této diplomové práce je analýza performance Eraritjaritjaka čelného představitele současného německého experimentálního divadla Heinera Goebbelse. První část usiluje o kontextualizaci Goebbelsovy tvorby v širším ... -
Lars von Trier na českých jevištích: divadelní adaptace a jejich filmové předobrazy
Defence status: DEFENDEDKaňková, Markéta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 4. 6. 2013Tato práce se zabývá problematikou divadelní adaptace filmového díla v českém divadelním kontextu, kterou zkoumá na příkladech divadelních přepisů filmů současného dánského tvůrce Larse von Triera. Cílem práce je zachytit ... -
Dramatizace pohádky Pták Ohnivák a Liška Ryška podle Jana Jílka
Defence status: DEFENDEDŠaštinská, Johana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 9. 9. 2024Tato bakalářská práce se zaměřuje na pohádkové dramatizace Jana Jílka, které vytvořil pro Divadlo Jiřího Wolkra. Hlavním cílem je identifikovat a popsat dramatické principy, jež Jílek uplatňoval při adaptaci klasických ...