Učitel jako výchovný vzor
Teacher as an example in the process of education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25481Identifikátory
SIS: 76745
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelikán, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zaměřuje na význam a podstatu výchovného vzoru v průběhu utváření a formování osobnosti dítěte, zejména pak v prostředí maloměsta a jeho specifických společenských jevů. Úvodní část práce zahrnuje stručný přehled historických zkušeností z oblasti výchovného působení vzorem učitele. V následujících kapitolách je pozornost věnována teoretické analýze vzoru, principům a zákonitostem nápodoby, jejím psychologickým interpretacím i komparaci v systému dalších psychických mechanismů. Další kapitoly analyzují základní příčiny a důsledky působení potenciálních vzorů lidského chování a jednání. Proces působení vzoru je determinován řadou vnitřních i vnějších činitelů. Součástí práce je proto také deskripce jevů souvisejících s ontogenetickým vývojem osobnosti žáka a stručný popis specifických charakteristik prostředí maloměsta. Ve zbývající části se autor práce zabývá teoretickým rozborem podmínek i možností výchovného působení učitele vzorem a problematikou kompenzace chybějících vzorů prostřednictvím pedagogova osobního příkladu. Nastíněny jsou nejen složky žákovy osobnosti, na které může učitel jako vzor potenciálně působit, ale také základní pravidla pro uplatnění této specifické metody mezilidského ovlivňování. Teoretická část je doplněna empririckým šetřením, realizovaným v souvislosti s...
The thesis focuses at the meaning and significance of an example in the process of upbringing a child; the formation of personality is investigated mainly in the milieu of a small town. The introductory part presents a historical overview of knowledge concerning studying the teachers' example and its influence in the process of education. The following chapters deal with the theoretical analysis of the example, the principles and laws of immitating it, psychological interpretations, and comparison of it in the structure of other psychological mechanisms. The next chapters concern the analysis of basic causes and results of the influence of potential examples of human behaviour. The proces of the example's influence is conditioned by a multitude of external and internal factors; therefore the work includes the description of the phenomena connected with the ontogenesis of a pupil's personality and a brief description of specific characteristics of the milieu of a small town. The last part includes the theoretical analysis of the conditions and possibilities of a teacher's influence as an example; moreover, the possibility of the compesation of missing examples by the teacher's one is discussed. The parts of a pupil's personality which can be influenced are described as well as the substantial rules for using...