Show simple item record

Teacher as an example in the process of education
dc.contributor.advisorKoťa, Jaroslav
dc.creatorBělka, Miroslav
dc.date.accessioned2017-04-20T08:19:42Z
dc.date.available2017-04-20T08:19:42Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25481
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na význam a podstatu výchovného vzoru v průběhu utváření a formování osobnosti dítěte, zejména pak v prostředí maloměsta a jeho specifických společenských jevů. Úvodní část práce zahrnuje stručný přehled historických zkušeností z oblasti výchovného působení vzorem učitele. V následujících kapitolách je pozornost věnována teoretické analýze vzoru, principům a zákonitostem nápodoby, jejím psychologickým interpretacím i komparaci v systému dalších psychických mechanismů. Další kapitoly analyzují základní příčiny a důsledky působení potenciálních vzorů lidského chování a jednání. Proces působení vzoru je determinován řadou vnitřních i vnějších činitelů. Součástí práce je proto také deskripce jevů souvisejících s ontogenetickým vývojem osobnosti žáka a stručný popis specifických charakteristik prostředí maloměsta. Ve zbývající části se autor práce zabývá teoretickým rozborem podmínek i možností výchovného působení učitele vzorem a problematikou kompenzace chybějících vzorů prostřednictvím pedagogova osobního příkladu. Nastíněny jsou nejen složky žákovy osobnosti, na které může učitel jako vzor potenciálně působit, ale také základní pravidla pro uplatnění této specifické metody mezilidského ovlivňování. Teoretická část je doplněna empririckým šetřením, realizovaným v souvislosti s...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses at the meaning and significance of an example in the process of upbringing a child; the formation of personality is investigated mainly in the milieu of a small town. The introductory part presents a historical overview of knowledge concerning studying the teachers' example and its influence in the process of education. The following chapters deal with the theoretical analysis of the example, the principles and laws of immitating it, psychological interpretations, and comparison of it in the structure of other psychological mechanisms. The next chapters concern the analysis of basic causes and results of the influence of potential examples of human behaviour. The proces of the example's influence is conditioned by a multitude of external and internal factors; therefore the work includes the description of the phenomena connected with the ontogenesis of a pupil's personality and a brief description of specific characteristics of the milieu of a small town. The last part includes the theoretical analysis of the conditions and possibilities of a teacher's influence as an example; moreover, the possibility of the compesation of missing examples by the teacher's one is discussed. The parts of a pupil's personality which can be influenced are described as well as the substantial rules for using...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleUčitel jako výchovný vzorcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-23
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId76745
dc.title.translatedTeacher as an example in the process of educationen_US
dc.contributor.refereePelikán, Jiří
dc.identifier.aleph001230277
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na význam a podstatu výchovného vzoru v průběhu utváření a formování osobnosti dítěte, zejména pak v prostředí maloměsta a jeho specifických společenských jevů. Úvodní část práce zahrnuje stručný přehled historických zkušeností z oblasti výchovného působení vzorem učitele. V následujících kapitolách je pozornost věnována teoretické analýze vzoru, principům a zákonitostem nápodoby, jejím psychologickým interpretacím i komparaci v systému dalších psychických mechanismů. Další kapitoly analyzují základní příčiny a důsledky působení potenciálních vzorů lidského chování a jednání. Proces působení vzoru je determinován řadou vnitřních i vnějších činitelů. Součástí práce je proto také deskripce jevů souvisejících s ontogenetickým vývojem osobnosti žáka a stručný popis specifických charakteristik prostředí maloměsta. Ve zbývající části se autor práce zabývá teoretickým rozborem podmínek i možností výchovného působení učitele vzorem a problematikou kompenzace chybějících vzorů prostřednictvím pedagogova osobního příkladu. Nastíněny jsou nejen složky žákovy osobnosti, na které může učitel jako vzor potenciálně působit, ale také základní pravidla pro uplatnění této specifické metody mezilidského ovlivňování. Teoretická část je doplněna empririckým šetřením, realizovaným v souvislosti s...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses at the meaning and significance of an example in the process of upbringing a child; the formation of personality is investigated mainly in the milieu of a small town. The introductory part presents a historical overview of knowledge concerning studying the teachers' example and its influence in the process of education. The following chapters deal with the theoretical analysis of the example, the principles and laws of immitating it, psychological interpretations, and comparison of it in the structure of other psychological mechanisms. The next chapters concern the analysis of basic causes and results of the influence of potential examples of human behaviour. The proces of the example's influence is conditioned by a multitude of external and internal factors; therefore the work includes the description of the phenomena connected with the ontogenesis of a pupil's personality and a brief description of specific characteristics of the milieu of a small town. The last part includes the theoretical analysis of the conditions and possibilities of a teacher's influence as an example; moreover, the possibility of the compesation of missing examples by the teacher's one is discussed. The parts of a pupil's personality which can be influenced are described as well as the substantial rules for using...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990012302770106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV