Zobrazit minimální záznam

General principles of dreams imagery in visual culture
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorŠmejkalová, Adriana
dc.date.accessioned2021-05-19T17:46:00Z
dc.date.available2021-05-19T17:46:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25255
dc.description.abstractThis thesis is based on the assumption that a dream is "thinking in pictures" and as such can result in unchained and free artwork. Nevertheless, we conclude that authentic dreams in the form of pictures and text were not found before Albrecht Dürer's work. On the other hand, artistic concepts of dreams generally used the symbolic language of timeless oral tradition over the centuries, supported by Greek myths and stories of rich Hebrew oral tradition. This work emphasises the lack of preserved monuments and the process during the time that Greek culture was adopted by the Romans. It mentions works of art inspired by dream formation, quotes Greek and Roman philosophers' beliefs on dreams and clarifies the formation of the allegoric method of interpretation that affected the medieval approach to dreams. It presents Early Church Fathers' concerns in relation to dreams through which the human mind can be controlled by both God and Satan. The chapter on medieval narrative picture cycles explores in greater detail established picture schemes where in addition to biblical dreams, papal and royal dreams are also presented. From the 12th and 13th centuries, works of art associated with dreams and new Franciscan, Carmelite and Benedictine orders were created. The Renaissance period opens with a reminder of lasting...en_US
dc.description.abstractPráce vychází z předpokladu, že sen je "myšlením v obrazech" a může vést ke vzniku nespoutané a svobodné výtvarné tvorby. Přicházíme však ke zjištění, že autentický sen v podobě obrazu a textu nacházíme dochovaný až v díle Albrechta Dürera. Zatímco výtvarná pojednání snů obecně v průběhu staletích spíše čerpala ze symbolického jazyka nepamětné ústní tradice, doložené řeckými mýty a příběhy bohaté orální tradice Hebrejců. Práce poukazuje na nedostatek zachovaných památek a proces, ve kterém byla řecká kultura přejímaná Římany. Zmiňuje se o výtvarných dílech spojovaných se snovou inkubací, uvádí výpovědi řeckých a římských filosofů o snech a objasňuje vznik tzv. alegorické interpretační metody, která měla vliv na středověké pojetí snů. Jsou zde zmíněny obavy církevních otců ze snů, prostřednictvím kterých může lidskou mysl ovládat jak Bůh, tak i Satan. V pojednání o narativních obrazových cyklech středověkého umění si autorka podrobněji všímá ustálených obrazových schémat, kde vedle biblických snů jsou zobrazovány sny papežské a královské. Od 12. a 13. století dokládá výtvarná díla spojená se sny a nově zakládanými řády františkánů, karmelitánů a benediktinů. Doba renesance je uvedena připomínkou dozvuků středověkého přístupu ke snům ve vizích svatých žen a v honech na čarodějnice, které jsou dány do...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleObecné principy zobrazování snů ve vizuální kultuřecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-03-02
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82931
dc.title.translatedGeneral principles of dreams imagery in visual cultureen_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
dc.identifier.aleph001428128
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPráce vychází z předpokladu, že sen je "myšlením v obrazech" a může vést ke vzniku nespoutané a svobodné výtvarné tvorby. Přicházíme však ke zjištění, že autentický sen v podobě obrazu a textu nacházíme dochovaný až v díle Albrechta Dürera. Zatímco výtvarná pojednání snů obecně v průběhu staletích spíše čerpala ze symbolického jazyka nepamětné ústní tradice, doložené řeckými mýty a příběhy bohaté orální tradice Hebrejců. Práce poukazuje na nedostatek zachovaných památek a proces, ve kterém byla řecká kultura přejímaná Římany. Zmiňuje se o výtvarných dílech spojovaných se snovou inkubací, uvádí výpovědi řeckých a římských filosofů o snech a objasňuje vznik tzv. alegorické interpretační metody, která měla vliv na středověké pojetí snů. Jsou zde zmíněny obavy církevních otců ze snů, prostřednictvím kterých může lidskou mysl ovládat jak Bůh, tak i Satan. V pojednání o narativních obrazových cyklech středověkého umění si autorka podrobněji všímá ustálených obrazových schémat, kde vedle biblických snů jsou zobrazovány sny papežské a královské. Od 12. a 13. století dokládá výtvarná díla spojená se sny a nově zakládanými řády františkánů, karmelitánů a benediktinů. Doba renesance je uvedena připomínkou dozvuků středověkého přístupu ke snům ve vizích svatých žen a v honech na čarodějnice, které jsou dány do...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is based on the assumption that a dream is "thinking in pictures" and as such can result in unchained and free artwork. Nevertheless, we conclude that authentic dreams in the form of pictures and text were not found before Albrecht Dürer's work. On the other hand, artistic concepts of dreams generally used the symbolic language of timeless oral tradition over the centuries, supported by Greek myths and stories of rich Hebrew oral tradition. This work emphasises the lack of preserved monuments and the process during the time that Greek culture was adopted by the Romans. It mentions works of art inspired by dream formation, quotes Greek and Roman philosophers' beliefs on dreams and clarifies the formation of the allegoric method of interpretation that affected the medieval approach to dreams. It presents Early Church Fathers' concerns in relation to dreams through which the human mind can be controlled by both God and Satan. The chapter on medieval narrative picture cycles explores in greater detail established picture schemes where in addition to biblical dreams, papal and royal dreams are also presented. From the 12th and 13th centuries, works of art associated with dreams and new Franciscan, Carmelite and Benedictine orders were created. The Renaissance period opens with a reminder of lasting...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990014281280106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV