Obecné principy zobrazování snů ve vizuální kultuře
General principles of dreams imagery in visual culture
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25255Identifiers
Study Information System: 82931
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčková, Jana Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
2. 3. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Práce vychází z předpokladu, že sen je "myšlením v obrazech" a může vést ke vzniku nespoutané a svobodné výtvarné tvorby. Přicházíme však ke zjištění, že autentický sen v podobě obrazu a textu nacházíme dochovaný až v díle Albrechta Dürera. Zatímco výtvarná pojednání snů obecně v průběhu staletích spíše čerpala ze symbolického jazyka nepamětné ústní tradice, doložené řeckými mýty a příběhy bohaté orální tradice Hebrejců. Práce poukazuje na nedostatek zachovaných památek a proces, ve kterém byla řecká kultura přejímaná Římany. Zmiňuje se o výtvarných dílech spojovaných se snovou inkubací, uvádí výpovědi řeckých a římských filosofů o snech a objasňuje vznik tzv. alegorické interpretační metody, která měla vliv na středověké pojetí snů. Jsou zde zmíněny obavy církevních otců ze snů, prostřednictvím kterých může lidskou mysl ovládat jak Bůh, tak i Satan. V pojednání o narativních obrazových cyklech středověkého umění si autorka podrobněji všímá ustálených obrazových schémat, kde vedle biblických snů jsou zobrazovány sny papežské a královské. Od 12. a 13. století dokládá výtvarná díla spojená se sny a nově zakládanými řády františkánů, karmelitánů a benediktinů. Doba renesance je uvedena připomínkou dozvuků středověkého přístupu ke snům ve vizích svatých žen a v honech na čarodějnice, které jsou dány do...
This thesis is based on the assumption that a dream is "thinking in pictures" and as such can result in unchained and free artwork. Nevertheless, we conclude that authentic dreams in the form of pictures and text were not found before Albrecht Dürer's work. On the other hand, artistic concepts of dreams generally used the symbolic language of timeless oral tradition over the centuries, supported by Greek myths and stories of rich Hebrew oral tradition. This work emphasises the lack of preserved monuments and the process during the time that Greek culture was adopted by the Romans. It mentions works of art inspired by dream formation, quotes Greek and Roman philosophers' beliefs on dreams and clarifies the formation of the allegoric method of interpretation that affected the medieval approach to dreams. It presents Early Church Fathers' concerns in relation to dreams through which the human mind can be controlled by both God and Satan. The chapter on medieval narrative picture cycles explores in greater detail established picture schemes where in addition to biblical dreams, papal and royal dreams are also presented. From the 12th and 13th centuries, works of art associated with dreams and new Franciscan, Carmelite and Benedictine orders were created. The Renaissance period opens with a reminder of lasting...