Výchovně vzdělávací prvek v sociální práci s cílovou skupinou osob bez přístřeší
Educational element in social work with people without shelter
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25200Identifiers
Study Information System: 84545
Collections
- Kvalifikační práce [23977]
Author
Advisor
Referee
Tomeš, Igor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
8. 4. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Rigorózní práce je zaměřená na objektivizaci potenciálu možností využívat výchovně vzdělávací působení v rámci sociální práce s cílovou skupinou osob bez přístřeší. Teoretická část se zaměřuje na kritickou reflexi příčin vzniku bezdomovectví z psychologického, sociálního a časového hlediska. Znalost kauzálního vývoje tohoto sociálně patologického jevu je důležité pro tvorbu metod výchovně sociálních přístupů, které lze aplikovat v rámci socioterapie. Práce dále diskutuje typologii osob bez přístřeší podle jejich možností, schopností a dovedností. Kapitola, která přímo směřuje k samotné socioterapii, jejímu praktickému využití při sociální práci s osobami, popisuje využití této metody v praxi. Závěr teoretické části zvažuje možnosti výkonu samosprávných činností centrální pražské části v procesu výchovy a vzdělávání společnosti, jak v souvislosti s odbornou pomocí, tak v rámci běžných interakcí. Provedené dotazníkové šetření zkoumá motivaci, názory a aktivity osob bez přístřeší v otázce vzdělávání. Postoje a s nimi související skutečnosti jsou zkoumány kvantitativními výzkumnými metodami prostřednictvím techniky dotazníkového šetření face-to-face. Výsledek potvrdí nebo vyvrátí domněnku, že lidé, žijící dlouhodobě v nepříznivé životní situaci, mají zájem o rozšiřování, doplnění vzdělávání nebo zapojení se do...
The rigorous thesis focuses on objectification of potential opportunities to benefit from educational activities in individual and community social work with the target group of people without shelter. The theoretical part focuses on critical reflectin of the causes of homelessness on psychological, social and time aspects. Knowledge of the causal evolution of this socially pathological phenomenon is important for creating methods of education and social approaches that can be applied within sociotherapy. Thesis discusses the typology of homeless people according to their possibilities, abilities and skills too. There is a chapter, which directly faces the sociotherapy itself, its use in social work with people, and describes the practical potential of this method. The conclusion of the theoretical part is considering the possibility of execution of autonomous activities of the central part of Prague in the process of education of the society, related to the professional help, as well as the common interactions. Questionnaire survey carried out examines the motivation, ideas and activities of the people without shelter on the issue of education. Attitudes and related facts are examined through quantitative techniques using face-to-face questionnaires. The results are to confirm or to reject the assumption...