Srovnání autorskoprávní ochrany autorů a výkonných umělců
A comparison of copyright protection of authors and performing artists
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25094Identifikátory
SIS: 64511
Katalog UK: 990020193100106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holcová, Irena
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Ústav práva autorského, práv průmyslových a práva soutěžního
Datum obhajoby
13. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Závěr Je přirozené, že se práva autorů od svých "příbuzných", tj. práv výkonných umělců, v některých aspektech odlišují, v jiných se jim zase nápadně podobají anebo jsou dokonce často upraveny i naprosto shodně. Důsledkem toho je samotná podoba autorského zákona, který nikoli náhodně upravil dvě zmíněné skupiny práv společně; práva autorů jako skupinu základní a velkou část práv výkonných umělců v rámci práv souvisejících na základě odkazovací normy směřující k ustanovením platným pro skupinu základní. Smysl této práce ovšem nevidím pouze v popsání konkrétních podobností nebo odlišností, jež obě dvě skupiny práv napříč zákonem provázejí. Nacházím ho naopak v důvodech, které za nestejnou povahou úpravy stojí. K čemu jsem došel? Základním momentem, od něhož je odvislá celá řada rozdílností, je povaha uměleckého výkonu resp. faktický rozdíl mezi uměleckým výkonem a autorským dílem. Na jeho základě se liší úprava zákonných licencí, způsoby užití anebo třeba pojetí smluv. Jeho důsledkem je i fakt, že mnohá ustanovení platná pro autory nelze na výkonné umělce vztáhnout vůbec. Největší rozdíly vykazuje samozřejmě výkon prováděný živě. Zaznamenaný výkon některé odlišnosti na straně druhé smazává a k autorskému dílu ho často připodobnit lze. Vždy je ovšem třeba brát v úvahu další ze základních odlišných "kamenů"...
According to the setting of my diploma I tried to compare rights of performing artists with competent rights of authors. The most suitable way to achieve this goal seemed to be progressive movement heading from particular issues and problems related with individual subjects of law to the general differences. In the first instance I divided the object matter into four main parts (sources of the law, concepts of law, moral and and economic rights and legal licences along with free uses). It was much easier to operate inside of the "borders" of these particular parts afterwards. In the first part related to sources of positive law the main difference rests in historical development. Legal rights of authors had been legalized long before anybody even mentioned competent rights for performing artists who performed their crafts. However it is necessary to regard very reasonable argument justifying this fact. Creative asset of the author craft is bigger than its performance therefore the position of the author is stronger and it is also necessary to protect him more strongly by law. It is obvious that many issues are set up only for authors than and that the mass of rules which governs rights of authors is much bigger and detailed. Main object of the second part was to explain the nature of concepts and...
