Komparativní studie vzdělávacích systémů Rakouska a České republiky
Comparative study of education systems of Austria and the Czech Republic
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/24829Identifiers
Study Information System: 71289
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 11. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Rigorózní práce se zabývá dvěma vzdělávacími systémy v Evropě, a to systémem rakouským a českým. Práce je koncipována teoreticky a zkoumá jednak legislativní rámec školství Rakouska a České republiky, přičemž se vztahuje k legislativě těchto zemí až k roku 1918, kdy oba státy vznikly po rozpadu Rakouska - Uherska. Dále se práce zabývá současným stavem obou školských systémů, jejich podrobnou analýzou a charakteristikou. Není opomenuta aktuální agenda a probíhající diskuse, které se zabývají obecnými problémy a trendy, prioritami i cíly na pozadí školské politiky EU. K této kapitole jsou přiřazeny i výsledky výzkumných studií OECD PISA 2006 a TIMSS 2007. Jádro práce spočívá v komparaci obou vzdělávacích systémů. Nechybí srovnání legislativního rámce a probíhajících diskusí, které se v současnosti vedou v obou zemích. V závěru práce, která je pojata jako syntéza celé rigorózní práce, jsou zachyceny tendence, ke kterým v obou zemích dochází s hlubším zamyšlením nad sociálními, ekonomickými, duchovními a kulturními procesy a změnami, ke kterým dochází v obou školských systémech.
The rigorosum thesis deals with two European education systems, i.e. the Austrian and the Czech education system. The thesis is conceived rather theoretically and inquires into both legislation frames of the Austrian and the Czech education systems, whilst the thesis probes into the legislation back to the year of 1918 when both these countries originated after the break up of the Austro - Hungarian monarchy. Then, the rigorosum thesis concerns with the current conditions of both education systems providing detailed analysis and characteristics. The actual agenda and ongoing discussions are not ommited and they concern with general problems and trends, priorities and objectives in the EU's education policy background. Even the outcomes of the research studies of OECD PISA 2006 and TIMSS 2007 are assigned into this chapter. The core of the rigorosum thesis lies in the comparison of both education systems. The comparison of legislation frame and ongoing discussions, which are carried on in both countries, are not ommited. The conclusion of the rigorosum thesis, which is made up as the synthesis of the whole work, is rendered with current tendencies that arise in both countries. The conclusion is giving a deeper look and contemplation at social, economic, clerical and cultural moves and changes which currently...