Působení kognitivních stylů na rozhodování jedince
Effect of cognitive styles on individual's decision-making
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2454Identifikátory
SIS: 165201
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stehlík, Luděk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
25. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rozhodování, kognitivní styl, reflexivita, impulzivita, adolescenceKlíčová slova (anglicky)
decision-making, cognitive style, reflexivity, impulsivity, adolescenceCílem diplomové práce bylo prozkoumat vliv kognitivních stylů na rozhodování. Z hlediska struktury se práce dělí na dvě části. V úvodní teoretické části se zaměřujeme na rozhodování, předkládáme jeho definici a teorie, dále pojednáváme o struktuře a faktorech, které rozhodování ovlivňují, jakožto i na rozhodovací pravidla a poruchy rozhodování. Zároveň se v teoretické části zaměřujeme na kognitivní styly. Ty definujeme a čtenáři předkládáme možnosti jejich klasifikace, přičemž se blíže zaměřujeme na několik vybraných. Dále pak pojednáváme o vztahu kognitivních stylů a rozhodování. V závěru teoretické části se zaměřujeme na období adolescence, popisujeme specifika kognitivního a emočního vývoje, jakožto i rozhodování adolescentů. V empirické části práce bylo cílem zjistit, zda a v jaké míře se objevují chyby v rozhodování mezi staršími adolescenty a jak je ovlivňují intervenující proměnné - kognitivní styl, pohlaví a navštěvovaná střední škola Výzkumný soubor tvořilo 184 maturantů ze třech středních škol ve městě Senica. K exploraci kognitivních stylů bylo využito testu TE-NA-ZO, zároveň jsme ve dvou experimentálních situacích zkoumaly postupně efekt zarámování a efekt ukotvení a přizpůsobení. Potvrdily jsme přítomnost obou chyb v rozhodování u našeho výzkumného vzorku celkově i u dílčích skupin...
The aim of the thesis was to study how cognitive styles influence decision-making. From structural point of view, the thesis is divided into two parts. In the introductory theoretical part we point at decision-making, its definition and theory, and then we deal with structure and factors which influence decision-making, as well as rules for decision-making and decision errors. In theoretical part we concentrate on cognitive styles. We define cognitive styles and present their possible classifications to a reader, at the same time we focus on few of them in detail. Thereafter we concentrate on relation between cognitive styles and decision-making. In conclusion of theoretical part we focus on adolescence, we describe specific of cognitive and emotional development, as well as adolescents' decision-making. The aim of empirical part was to find out whether decision errors occur in decision-making between older adolescents and to what extent, and how intervening variable influences them - cognitive style reflexivity-impulsivity, gender, and attended secondary school. Research consisted of 184 secondary school graduates from three secondary schools in Senica. Test TE- NA-TO was used for exploration of cognitive styles. At the same time we studied framing effect and anchoring and adjustment effect...