Působení kognitivních stylů na rozhodování jedince
Effect of cognitive styles on individual's decision-making
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2454Identifiers
Study Information System: 165201
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Stehlík, Luděk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
25. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rozhodování, kognitivní styl, reflexivita, impulzivita, adolescenceKeywords (English)
decision-making, cognitive style, reflexivity, impulsivity, adolescenceCílem diplomové práce bylo prozkoumat vliv kognitivních stylů na rozhodování. Z hlediska struktury se práce dělí na dvě části. V úvodní teoretické části se zaměřujeme na rozhodování, předkládáme jeho definici a teorie, dále pojednáváme o struktuře a faktorech, které rozhodování ovlivňují, jakožto i na rozhodovací pravidla a poruchy rozhodování. Zároveň se v teoretické části zaměřujeme na kognitivní styly. Ty definujeme a čtenáři předkládáme možnosti jejich klasifikace, přičemž se blíže zaměřujeme na několik vybraných. Dále pak pojednáváme o vztahu kognitivních stylů a rozhodování. V závěru teoretické části se zaměřujeme na období adolescence, popisujeme specifika kognitivního a emočního vývoje, jakožto i rozhodování adolescentů. V empirické části práce bylo cílem zjistit, zda a v jaké míře se objevují chyby v rozhodování mezi staršími adolescenty a jak je ovlivňují intervenující proměnné - kognitivní styl, pohlaví a navštěvovaná střední škola Výzkumný soubor tvořilo 184 maturantů ze třech středních škol ve městě Senica. K exploraci kognitivních stylů bylo využito testu TE-NA-ZO, zároveň jsme ve dvou experimentálních situacích zkoumaly postupně efekt zarámování a efekt ukotvení a přizpůsobení. Potvrdily jsme přítomnost obou chyb v rozhodování u našeho výzkumného vzorku celkově i u dílčích skupin...
The aim of the thesis was to study how cognitive styles influence decision-making. From structural point of view, the thesis is divided into two parts. In the introductory theoretical part we point at decision-making, its definition and theory, and then we deal with structure and factors which influence decision-making, as well as rules for decision-making and decision errors. In theoretical part we concentrate on cognitive styles. We define cognitive styles and present their possible classifications to a reader, at the same time we focus on few of them in detail. Thereafter we concentrate on relation between cognitive styles and decision-making. In conclusion of theoretical part we focus on adolescence, we describe specific of cognitive and emotional development, as well as adolescents' decision-making. The aim of empirical part was to find out whether decision errors occur in decision-making between older adolescents and to what extent, and how intervening variable influences them - cognitive style reflexivity-impulsivity, gender, and attended secondary school. Research consisted of 184 secondary school graduates from three secondary schools in Senica. Test TE- NA-TO was used for exploration of cognitive styles. At the same time we studied framing effect and anchoring and adjustment effect...