Show simple item record

Ani stará, ani nová: Archetyp jižanské krásky v postavách Birdie Hubbard z Lištiček Lillian Hellmanové a Blanche DuBois z Tramvaje do stanice Touha Tennesseeho Williamse
dc.contributor.advisorUlmanová, Hana
dc.creatorSoukupová, Markéta
dc.date.accessioned2017-06-02T01:12:05Z
dc.date.available2017-06-02T01:12:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2418
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je analýza původu jižanského ideálu ženství a jeho vývoje postupem času. V následujících kapitolách bude ukázáno, jak byl tento archetyp (re)definován, nahrazen či zachován v obdobích před a po Občanské válce a éře Nového Jihu. Z literární teorie se práce především opře o relevantní definice archetypu, které pak bude dokazovat na postavě jižanské krásky. Dále pak bude čerpat zejména z historie, sociologie a kulturních studií. Po úvodní kapitole, která představí americký Jih a jeho obyvatele jako jedinečné kulturní entity, kapitola dva okomentuje a zdůvodní základní metodologii a cíle práce společně s klíčovou terminologií, která se v souvislosti s jižanskou kráskou jeví jako nepostradatelná. Kapitola tři se poté bude zabývat krátkým úvodem k jednotlivým konstruktům jižanských krásek v jejich specifických společensko-historických kontextech, tzn. po Občanské válce (Lištičky Lillian Hellmanové) a v éře Nového Jihu (Tramvaj do Stanice Touha Tennesseeho Williamse). Kapitola čtyři pak přistoupí k samotné analýze postav a jejich prvků, jež byly v jednotlivých hrách buď zachovány, nebo zatraceny, a to jak v rámci zevnějšku, tak chování. Pátá kapitola za použití feministických a genderových teorií nastíní, jak jižanský archetyp krásky posiluje - a zároveň podrývá - patriarchální...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this BA thesis is to describe the origins of the Old South's archetypal feminine ideals and how they were altered in the course of time. In what follows, I will attempt to explain how the Southern Belle myth became (re-)defined, enacted and/or maintained throughout the era of the Antebellum, Post-Bellum and New South perspective. The thesis will employ literary theory, namely in respect to relevant archetypal definitions that will be applied to the specific Southern Belle figures, as well as historical, social and cultural studies. Finally, feminist and gender theories will be utilized in order to demonstrate how the cultural archetype of the Southern Belle served as a socially constructed norm enforcing women's passivity and submission to patriarchy. After the introductory chapter, which will present the American South and its inhabitants as a distinct cultural entity, chapter two will discuss the aims and methodology of the thesis and the basic terminology that is essential for the Southern Belle concept. Chapter three shall afterwards briefly introduce the specific constructs of the Post-Bellum (Lillian Hellman's The Little Foxes) and New South (Tennessee Williams's A Streetcar Named Desire) Belles in relation to their concrete socio-historical contexts. Chapter four will then consist...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAmerickýcs_CZ
dc.subjectJihcs_CZ
dc.subjectKráskacs_CZ
dc.subjectBirdiecs_CZ
dc.subjectBlanchecs_CZ
dc.subjectHellmancs_CZ
dc.subjectWilliamscs_CZ
dc.subjectAmericanen_US
dc.subjectSouthen_US
dc.subjectBelleen_US
dc.subjectBirdieen_US
dc.subjectBlancheen_US
dc.subjectHellmanen_US
dc.subjectWilliamsen_US
dc.titleNeither Old, Nor New: The Southern Belle Archetype in Lillian Hellman's Birdie Hubbard from The Little Foxes and Tennessee Williams's Blanche Dubois from A Streetcar Named Desireen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-01-31
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId184429
dc.title.translatedAni stará, ani nová: Archetyp jižanské krásky v postavách Birdie Hubbard z Lištiček Lillian Hellmanové a Blanche DuBois z Tramvaje do stanice Touha Tennesseeho Williamsecs_CZ
dc.contributor.refereeVeselá, Pavla
dc.identifier.aleph002127776
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je analýza původu jižanského ideálu ženství a jeho vývoje postupem času. V následujících kapitolách bude ukázáno, jak byl tento archetyp (re)definován, nahrazen či zachován v obdobích před a po Občanské válce a éře Nového Jihu. Z literární teorie se práce především opře o relevantní definice archetypu, které pak bude dokazovat na postavě jižanské krásky. Dále pak bude čerpat zejména z historie, sociologie a kulturních studií. Po úvodní kapitole, která představí americký Jih a jeho obyvatele jako jedinečné kulturní entity, kapitola dva okomentuje a zdůvodní základní metodologii a cíle práce společně s klíčovou terminologií, která se v souvislosti s jižanskou kráskou jeví jako nepostradatelná. Kapitola tři se poté bude zabývat krátkým úvodem k jednotlivým konstruktům jižanských krásek v jejich specifických společensko-historických kontextech, tzn. po Občanské válce (Lištičky Lillian Hellmanové) a v éře Nového Jihu (Tramvaj do Stanice Touha Tennesseeho Williamse). Kapitola čtyři pak přistoupí k samotné analýze postav a jejich prvků, jež byly v jednotlivých hrách buď zachovány, nebo zatraceny, a to jak v rámci zevnějšku, tak chování. Pátá kapitola za použití feministických a genderových teorií nastíní, jak jižanský archetyp krásky posiluje - a zároveň podrývá - patriarchální...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this BA thesis is to describe the origins of the Old South's archetypal feminine ideals and how they were altered in the course of time. In what follows, I will attempt to explain how the Southern Belle myth became (re-)defined, enacted and/or maintained throughout the era of the Antebellum, Post-Bellum and New South perspective. The thesis will employ literary theory, namely in respect to relevant archetypal definitions that will be applied to the specific Southern Belle figures, as well as historical, social and cultural studies. Finally, feminist and gender theories will be utilized in order to demonstrate how the cultural archetype of the Southern Belle served as a socially constructed norm enforcing women's passivity and submission to patriarchy. After the introductory chapter, which will present the American South and its inhabitants as a distinct cultural entity, chapter two will discuss the aims and methodology of the thesis and the basic terminology that is essential for the Southern Belle concept. Chapter three shall afterwards briefly introduce the specific constructs of the Post-Bellum (Lillian Hellman's The Little Foxes) and New South (Tennessee Williams's A Streetcar Named Desire) Belles in relation to their concrete socio-historical contexts. Chapter four will then consist...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990021277760106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV