Komunikace bilingvních dětí mladšího školního věku žijících v Severním Porýní-Vestfálsku
Communication of Bilingual Children of Younger School Age Living in North Rhine-Westphalia
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2378Identifikátory
SIS: 169521
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Martínek, František
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
30. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
osvojování jazyka, bilingvismus, mladší školní věk, jazyková biografieKlíčová slova (anglicky)
language acquisition, bilingualism, younger school age, linguistic biographyTématem diplomové práce je komunikace dvojjazyčných česko-německých rodin v oblasti Severního Porýní-Vestfálska. Zaměřili jsme se zejména na jazyk dětí mladšího školního věku. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V první, teoretické, části práce se na základě odborné literatury snažíme popsat problematiku bilingvismu, bilingvní výchovy a osvojování jazyka. Věnujeme se také vývojovým specifikům dětí daného věku. Pozornost je v této části zaměřena i na oblast Severního Porýní-Vestfálska, kde byl realizován náš výzkum. Praktická část práce se věnuje samotnému kvalitativnímu výzkumu na téma komunikace ve vícejazyčných rodinách. Pokoušíme se zde o sestavení jazykových biografií jednotlivých rodin, zejména na základě polostrukturovaných rozhovorů s česky mluvícími rodiči dětí. Jaké jsou postoje německy mluvících rodičů k dvojjazyčné výchově, bylo zjišťováno pomocí dotazníku. Byly také pořízeny nahrávky jazykových projevů dětí, které byly následně analyzovány. Našim cílem bylo, získat co nejucelenější obraz zkoumaných rodin. Klíčová slova osvojování jazyka, bilingvismus, mladší školní věk, jazyková biografie
The thesis deals with communication of bilingual Czech-German families in North Rhine- Westphalia. We focused mainly on the language of primary school children. The work contains two sections - a theoretical and a practical section. In the first, theoretical part of the work we tried to describe (on the based on literature) the issue of bilingualism, bilingual education and language acquisition. We also discussed the development, more specifically of primary-aged children. Attention in this section is also drawn to the region of North Rhine- Westphalia, where our research was realized. The practical part of the thesis focusses on the qualitative research of communication in multilingual families. We tried to create language biographies of individual families, based on interviews with Czech-speaking parents. Using a questionnaire, we investigated the attitudes of German-speaking parents to bilingual education. We also recorded the linguistic performances of children, which were then analyzed. Our goal was to create the most complete overview of the researched families. Key words language acquisition, bilingualism, younger school age, linguistic biography