Transformations of the Gothic in Victorian Ghost Stories
Proměny gotického žánru ve viktoriánských duchařských povídkách
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2377Identifiers
Study Information System: 163788
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Beran, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics - Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
1. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Proměny gotického žánru,Viktoriánské duchařské povídky, Duch, Protagonista, Percepce, Psychologie, Medicína, Materialismus, Zrak, RealitaKeywords (English)
Transformations of the Gothic, Victorian ghost stories, The ghost, The protagonist, Perception, Psychology, Medicine, Materialism, Vision, RealityCílem této práce je určit jakým způsobem proměny gotického žánru v devatenáctém století odrážejí postupné změny, kterými ve viktoriánské společnosti prošly koncepty zrakového vnímání a nadpřirozena. Devatenácté století je dobou, kdy vědecký pokrok jasně dokázal, že existují věci pouhým okem neviditelné, a kdy nově se rozvíjející psychologie poukázala na to, že ne všechno, co lidé vidí, opravdu existuje. Bylo také dobou, kdy se začaly vynořovat pochybnosti o náboženských dogmatech, která se dříve jevila jako neotřesitelná. Lidé postupně ztráceli neochvějnou víru v neviditelné a zároveň si začali uvědomovat, že zrak je jako nástroj poznání nedostačující, a že mysl může ošálit smysly. V důsledku všech těchto vývojů se přímočarý koncept reality a reálného zkomplikoval, a tyto komplikace jsou především obsažené v literárním žánru, který se vyvinul z gotického románu, konkrétně ve viktoriánských duchařských povídkách. Základní tropy gotického žánru v těchto povídkách zůstávají, změna spočívá v jejich použití, v reakcích protagonistů a v hlavním konfliktu povídek, který je určen novými poznatky o zraku a lidské mysli. V mnoha případech mizí jasné vymezení mezi hrdinou příběhu a antagonistou, který se často dá chápat jako součást hrdinovy mysli, která na sebe bere viditelnou podobu. V mnoha případech...
Thesis abstract This thesis will focus on the ways in which the transformations in nineteenth-century Gothic stories mirror the gradual changes in the Victorian society's notions about perception and about the metaphysical. The nineteenth century marks a time when advances in science made it clear that not seeing something does not mean that it does not exist, and when psychologists made it clear that seeing something does not necessarily mean it does exist. Moreover, the nineteenth century was a time when religious notions that were previously accepted without question started to be doubted. When people lost their faith in the unseen and at the same time became aware that their eyes are not sufficient to see everything and that their mind may play tricks on them, the notion of reality was increasingly problematized, which is made especially clear in the genre of the Gothic. It could be argued that while the basic tropes of the Gothic remain more or less the same; however, the way they are used, the reactions of the protagonists as well as the general outlook of the story are problematized by newly introduced ideas about vision and human mind. It could be said that in many cases there is no longer a clear boundary between the protagonist and the 'other' of the story, which can often be interpreted as an...