Show simple item record

Proměny gotického žánru ve viktoriánských duchařských povídkách
dc.contributor.advisorWallace, Clare
dc.creatorBambušková, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-02T03:39:17Z
dc.date.available2017-06-02T03:39:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2377
dc.description.abstractCílem této práce je určit jakým způsobem proměny gotického žánru v devatenáctém století odrážejí postupné změny, kterými ve viktoriánské společnosti prošly koncepty zrakového vnímání a nadpřirozena. Devatenácté století je dobou, kdy vědecký pokrok jasně dokázal, že existují věci pouhým okem neviditelné, a kdy nově se rozvíjející psychologie poukázala na to, že ne všechno, co lidé vidí, opravdu existuje. Bylo také dobou, kdy se začaly vynořovat pochybnosti o náboženských dogmatech, která se dříve jevila jako neotřesitelná. Lidé postupně ztráceli neochvějnou víru v neviditelné a zároveň si začali uvědomovat, že zrak je jako nástroj poznání nedostačující, a že mysl může ošálit smysly. V důsledku všech těchto vývojů se přímočarý koncept reality a reálného zkomplikoval, a tyto komplikace jsou především obsažené v literárním žánru, který se vyvinul z gotického románu, konkrétně ve viktoriánských duchařských povídkách. Základní tropy gotického žánru v těchto povídkách zůstávají, změna spočívá v jejich použití, v reakcích protagonistů a v hlavním konfliktu povídek, který je určen novými poznatky o zraku a lidské mysli. V mnoha případech mizí jasné vymezení mezi hrdinou příběhu a antagonistou, který se často dá chápat jako součást hrdinovy mysli, která na sebe bere viditelnou podobu. V mnoha případech...cs_CZ
dc.description.abstractThesis abstract This thesis will focus on the ways in which the transformations in nineteenth-century Gothic stories mirror the gradual changes in the Victorian society's notions about perception and about the metaphysical. The nineteenth century marks a time when advances in science made it clear that not seeing something does not mean that it does not exist, and when psychologists made it clear that seeing something does not necessarily mean it does exist. Moreover, the nineteenth century was a time when religious notions that were previously accepted without question started to be doubted. When people lost their faith in the unseen and at the same time became aware that their eyes are not sufficient to see everything and that their mind may play tricks on them, the notion of reality was increasingly problematized, which is made especially clear in the genre of the Gothic. It could be argued that while the basic tropes of the Gothic remain more or less the same; however, the way they are used, the reactions of the protagonists as well as the general outlook of the story are problematized by newly introduced ideas about vision and human mind. It could be said that in many cases there is no longer a clear boundary between the protagonist and the 'other' of the story, which can often be interpreted as an...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectProměny gotického žánru,Viktoriánské duchařské povídkycs_CZ
dc.subjectDuchcs_CZ
dc.subjectProtagonistacs_CZ
dc.subjectPercepcecs_CZ
dc.subjectPsychologiecs_CZ
dc.subjectMedicínacs_CZ
dc.subjectMaterialismuscs_CZ
dc.subjectZrakcs_CZ
dc.subjectRealitacs_CZ
dc.subjectTransformations of the Gothicen_US
dc.subjectVictorian ghost storiesen_US
dc.subjectThe ghosten_US
dc.subjectThe protagonisten_US
dc.subjectPerceptionen_US
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectMedicineen_US
dc.subjectMaterialismen_US
dc.subjectVisionen_US
dc.subjectRealityen_US
dc.titleTransformations of the Gothic in Victorian Ghost Storiesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-02-01
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId163788
dc.title.translatedProměny gotického žánru ve viktoriánských duchařských povídkáchcs_CZ
dc.contributor.refereeBeran, Zdeněk
dc.identifier.aleph002127533
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk - Anglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguistics - Anglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk - Anglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguistics - Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je určit jakým způsobem proměny gotického žánru v devatenáctém století odrážejí postupné změny, kterými ve viktoriánské společnosti prošly koncepty zrakového vnímání a nadpřirozena. Devatenácté století je dobou, kdy vědecký pokrok jasně dokázal, že existují věci pouhým okem neviditelné, a kdy nově se rozvíjející psychologie poukázala na to, že ne všechno, co lidé vidí, opravdu existuje. Bylo také dobou, kdy se začaly vynořovat pochybnosti o náboženských dogmatech, která se dříve jevila jako neotřesitelná. Lidé postupně ztráceli neochvějnou víru v neviditelné a zároveň si začali uvědomovat, že zrak je jako nástroj poznání nedostačující, a že mysl může ošálit smysly. V důsledku všech těchto vývojů se přímočarý koncept reality a reálného zkomplikoval, a tyto komplikace jsou především obsažené v literárním žánru, který se vyvinul z gotického románu, konkrétně ve viktoriánských duchařských povídkách. Základní tropy gotického žánru v těchto povídkách zůstávají, změna spočívá v jejich použití, v reakcích protagonistů a v hlavním konfliktu povídek, který je určen novými poznatky o zraku a lidské mysli. V mnoha případech mizí jasné vymezení mezi hrdinou příběhu a antagonistou, který se často dá chápat jako součást hrdinovy mysli, která na sebe bere viditelnou podobu. V mnoha případech...cs_CZ
uk.abstract.enThesis abstract This thesis will focus on the ways in which the transformations in nineteenth-century Gothic stories mirror the gradual changes in the Victorian society's notions about perception and about the metaphysical. The nineteenth century marks a time when advances in science made it clear that not seeing something does not mean that it does not exist, and when psychologists made it clear that seeing something does not necessarily mean it does exist. Moreover, the nineteenth century was a time when religious notions that were previously accepted without question started to be doubted. When people lost their faith in the unseen and at the same time became aware that their eyes are not sufficient to see everything and that their mind may play tricks on them, the notion of reality was increasingly problematized, which is made especially clear in the genre of the Gothic. It could be argued that while the basic tropes of the Gothic remain more or less the same; however, the way they are used, the reactions of the protagonists as well as the general outlook of the story are problematized by newly introduced ideas about vision and human mind. It could be said that in many cases there is no longer a clear boundary between the protagonist and the 'other' of the story, which can often be interpreted as an...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV