Mirko Hanák (1921 - 1971) v kontextu dobové ilustrace
Mirko Hanák (1921 - 1071) in the context of contemporary illustration
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2372Identifiers
Study Information System: 167561
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Stehlíková, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
31. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mirko Hanák, , český. ilustrace, grafika, malba, zvířecí motivy, čínský akvarel, poválečná česká dětská ilustraceKeywords (English)
Mirko Hanák, czech, illustration, graphic arts, painting, animal motifs, chinese watercolour, czech illustration for children afrter second world warVydávání knih pro děti bylo po roce 1945 součástí státem kontrolovaného systému, v rámci něhož je ale možné rozpoznat více proudů. Vývoj a požadavky na ilustraci v dětských knihách, které se během padesátých a šedesátých let proměňovaly, lze vyčíst z dobové literatury zejména od autorů Stehlíkové a Holešovského, časopisu Zlatý máj či z příspěvků sympozia, zkoumajícího vztah výtvarné interpretace k literárnímu textu, které se uskutečnilo roku 1972 v Brně. Po načrtnutí základních vztahů se práce věnuje detailnějšímu průzkumu ilustrací Mirko Hanáka, jehož tvorba vznikala během padesátých a šedesátých let, než ji ukončila předčasná smrt v roce 1971. Hanák se v průběhu padesátých let postupně osvobodil od povinného realismu a nastoupil cestu ke znaku, díky kterému patřil v šedesátých letech za uznávanou tvůrčí osobnost. Hanákovo nadání se nejvíce projevilo v ilustracích divokých zvířat a přírody do dobrodružných knih, které zpracovával technikou akvarelu. K té ho inspirovala čínskou tušová malba, se kterou mohl seznámit díky celé řadě výstav, vznikajících kvůli rozvinuté kulturní spolupráci Čínské lidové republiky a Československa. Důležitou metodou výzkumu byla práce s originály Hanákových ilustrací i komparace jednotlivých vydání knih. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Children's book publishing was a part of the state-controlled system after 1945 and several movements can be recognised within it. The development and illustration requirements, changing during the 1950s and 1960s, can be mostly inferred from contemporary literature by writers Stehlíková and Holešovský, the Zlatý máj magazine or submissions to the 1972 Brno symposium exploring the relationship between literary text and its visual art interpretation. After outlining the principal relationships, this work focuses on a more detailed exploration of the illustrations by Mirko Hanák, whose work originated during the 1950s and 1960s before being terminated by a premature death in 1971. Hanák freed himself of the compulsory realism during the 1950s and chose a path towards symbolism, which helped him achieve a respected creative status in the 1960s. Hanák's talents chiefly manifested themselves in his wildlife illustrations for adventure books, where he employed the watercolour technique. He took inspiration from Chinese ink painting, with which he became familiarised thanks to the many exhibitions taking place in the context of the contemporary cultural exchange between Czechoslovakia and the People's Republic of China. Both working with the originals of Hanák's illustrations and a comparison between individual...